Afgelopen weekend onthulde uitgever Ben Rogmans dat het ter ziele gegane gratis dagblad De Pers aanstaande zomer een volwaardige digitale doorstart maakt, in de vorm van betaalde apps. Voor een jaarbedrag van 30 euro krijgen lezers dagelijks tien nieuwe artikelen aangereikt.
Eerder deze maand zette De Pers al enkele bescheiden stappen in de richting van een digitale doorstart, maar het volwaardige De Nieuwe Pers komt er in de zomer. Dat maakte uitgever Ben Rogmans vrijdag bekend, tijdens de première van een korte korte documentaire die de laatste dag op de werkvloer van De Pers in beeld brengt.
Twaalf vaste medewerkers en tien freelancers zullen dagelijks tien artikelen publiceren, die voor een jaarbedrag van 30 euro in digitale vorm gelezen kunnen worden via iOS-, Android- en webapplicaties. Daarnaast wordt er een nieuwsfeed ingekocht. Er zouden ook nog andere abonnementsformules komen. Artikelen die via sociale netwerken gedeeld worden, zullen gratis te lezen zijn.
De exploitatiekosten bedragen naar schatting twee miljoen euro per jaar. Ben Rogmans en hoofdredacteur Jan Jaap Heij zullen de investering gedeeltelijk voor eigen rekening nemen, maar ze zijn naar eigen zeggen ook ‘zo goed als rond’ met andere investeerders. Er zou financiering zijn tot medio 2016.
(Via: Villamedia)