Follow a Muse is een nieuwe Nederlandse uitgeverij die zich richt op digitaal uitgeven voor de jeugd. De uitgever produceert interactieve titels over culturele onderwerpen voor tablets, smartphones en digiborden.
De uitgeverij laat weten in te spelen op “een groeiende behoefte aan speelse lees- en leerervaringen voor kinderen”. De titels van Follow a Muse maken gebruik van de mogelijkheden van digitale media: interactieve animatie, educatieve spelopdrachten, toepassingen van Augmented Reality, 3D-effecten en audiofragmenten.
De eerste titel van de uitgeverij is Amon & Amara en zal tijdens de kinderboekenweek in oktober van dit jaar verschijnen. Het interactieve verhaal speelt zich af in Egypte en is mede ontwikkeld door het Rijksmuseum van Oudheden (RMO) in Leiden. Het ebook heeft een voorleesfunctie, een geïntegreerde encyclopedie en woordenboek, 3D beeldervaring en gepersonifieerde toepassing van spelletjes, zoals hiërogliefenbrieven schrijven. Bovendien komen er in het verhaal objecten voor die te zien zijn in het RMO.
Daarnaast biedt het ebook een voorleesfunctie die is ingesproken door een auteur, en is het ook mogelijk om het boek zelf in te spreken. De titel zal uitgebracht worden als app en als fysiek boek, omdat nog niet iedereen een tablet heeft. Aan het fysieke boek is Augmented Reality toegevoegd: om de ontknoping aan het einde te zien moet het boek voor de webcam worden gehouden. De app wordt eerst uitgebracht voor iPhone en iPad en later ook voor Android.
De uitgeverij is een initiatief van Klazien Brummel, zij is lid van de Raad van Cultuur. Brummel betrok bij het project zowel het RMO als het Amsterdamse ontwerpbureau Northern Light, dat al eerder met musea samengewerkt heeft. De uitgeverij wil digitale boeken voor kinderen maken. Uitgever Rick Passenier: ‘Die zijn er al wel, Pixar heeft laatst een heel mooie op de markt gebracht, maar het moeten er nog veel meer worden. Als je alleen apps maakt van prentenboeken maak je onvoldoende gebruik van de mogelijkheden die een iPad biedt, met name op het gebied van interactiviteit.’
(Via: Follow a Muse en Boekblad)