PwC: “Gratis is niet meer te betalen”

132
0
DELEN

Pricewaterhouse Coopers heeft een rapport uitgebracht waarin kranten en tijdschriften wordt geadviseerd om content niet meer gratis weg te geven. De Nieuwe Media & Entertainment Outlook wil uitgevers laten nadenken over nieuwe businessmodellen waarin betaald moet worden voor informatie. Er wordt ook gekeken naar ereaders en mobiele mogelijkheden voor kranten en tijdschriften.

Kranten gaan gebukt onder de gratis cultuur op het internet en de recessie heeft daar nog eens extra druk op gelegd doordat advertentie-inkomsten teruglopen. De uitgevers van kranten en tijdschriften zullen moeten gaan uitwijken naar andere businessmodellen waarbij weer betaald moet gaan worden voor online nieuws. Marieke van der Donk van PwC: “Sluit de vijand in de armen, werk meer samen met erkende digitale nieuwsaanbieders.” Verschillende krantenuitgevers maken inmiddels voorzichtige avances naar Google Fast Flip, de nieuwste online nieuwsdienst van Google.

Ook het iTunes-model van Apple heeft goede mogelijkheden voor het aanbieden van nieuwsartikelen, zegt Van der Donk. Verschillende kranten kunnen zich op de database hierachter aansluiten en gebruikers kunnen op die manier nieuws- en achtergrondartikelen van hun keuze downloaden. De mogelijkheden van ereaders en mobiele telefoons worden ook bekeken.

Veel van de onderzochte mensen hebben aangegeven dat ze zichzelf minder in magazines zien bladeren als er goede ereaders op de markt komen. Ook digitale kranten zullen opgang maken als ereaders meer mainstream worden. Van der Donk voorziet voornamelijk het downloaden van artikelen op ereaders en smartphones als mogelijkheid. De voorwaarden waaraan een goede ereader moet voldoen, is volgens haar dat de bediening gemakkelijk is, dat afrekenen zonder hindernissen verloopt en ook de leesbaarheid van de artikelen is belangrijk. Op de vraag op welke termijn kranten hun artikelen betaald gaan maken, antwoordt zij dat daar druk op wordt gestudeerd. Wall Street Journal en de Financial Times zijn al zover, zegt zij.

Ook stelden we de vraag op welke voorwaarden consumenten bereid zijn te betalen voor online nieuws. Dit was echter niet onderzocht, meldde Van der Donk. Daarvoor moet een vervolgonderzoek gedaan worden.

Het belangrijkste advies van Van der Donk: “Maak duidelijke strategische keuzes, stop met het gratis weggeven van unieke en relevante content, segmenteer op doelgroepen, zet het sterke krantenmerk neer in verschillende kanalen en investeer in databases die heel precies inzicht verschaffen in consumentengedrag.”

(Via: PwC persbericht.)


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER