Kritiek op Blio na lancering

160
0
DELEN

De lancering van het nieuwe ebookplatform Blio van afgelopen dinsdag is niet zonder problemen verlopen. Eerste gebruikers klaagden over de lastige installatie van de software en de foutieve weergave van prijzen van ebooks. Daarnaast biedt Blio ebooks uit het publieke domein aan via FeedBooks, maar volgens de eigenaar van FeedBooks is daar nooit toestemming voor gegeven.

Al direct na de lancering stroomde Twitter vol met berichten met variaties op de hashtags ‘#blio’ en ‘#fail’. Een aantal gebruikers klaagden over de moeizame installatie van de software en anderen over vreemde prijsstellingen van ebooks en het gebrek aan populaire betaalde titels. Ook de tekst-naar-spraak-functie bleek niet aan de verwachtingen te voldoen.

De grootste kritiek kwam er echter van de eigenaar van FeedBooks, Hadrian Gardeur, die stelde dat ze hadden geprotesteerd tegen de opname van hun catalogus van boeken uit het publieke domein. Volgens Gardeur voldoet Blio niet aan de eisen die ze stellen aan software waarin hun catalogus opgenomen wordt.

Peter Chapman van KNFB Reading Technology, een van de bedrijven achter Blio, reageerde door te stellen dat het ging om opstartproblemen. Dat de spraakfunctie niet goed werkt, ligt volgens hem aan het feit dat de spraakfunctie van Windows-computers over het algemeen niet goed is. Lezers kunnen zelf betere spraaksoftware aanschaffen en installeren. Chapman stelt ook dat ze contact hadden gehad met FeedBooks over de opname van hun catalogus, maar dat ze niet hadden laten weten wanneer ze zouden lanceren.

De webwinkel startte met zo’n 11.000 betaalde titels, daar worden 700 tot 800 titels per dag aan toegevoegd. De grote verschillen in prijzen die er soms te zien waren lagen volgens Chapman aan foutieve invoer, wat nu verbeterd is. Chapman zegt verder dat elke lancering moeilijk en stressvol is, maar dat hij ‘er zeker van is dat ze nu over het ergste heen zijn.’

(Via: Publishers Weekly.)


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER