Magazine-uitgevers hebben hoge verwachtingen van Newsstand-apps

0

Volgende week zal Apple de kiosk-app Newsstand lanceren. Apple gaat via de app kranten en bladen aanbieden van verschillende uitgeverijen. Amazon heeft eveneens een gelijksoortige app op de markt gebracht met dezelfde naam voor de Kindle Fire. Uitgevers van magazines hebben hoge verwachtingen van de apps om de digitale verkoop te doen stijgen.

De gebruiker kan met de app zijn bladen kopen, verzamelen en organiseren. Het is mogelijk om losse nummers te kopen of om abonnementen af te sluiten. De app maakt het vinden van kranten en tijdschriften eenvoudiger en de betalingsmogelijkheden flexibeler. Met deze nieuwe service benadrukt Apple dat de iPad geschikt is voor lezen. Uitgevers zien volgens de Financial Times de dienst als een verbetering ten opzichte van de individuele verkoop per applicatie of de verkoop via websites.

Vice-voorzitter van Hearst Magazine, John Loughlin, laat weten: “Een jaar geleden experimenteerden we nog, vandaag maakt het deel uit van onze werkzaamheden.” Hearst, uitgever van onder anderen Cosmopolitan, Elle, Oprah Magazine en Esquire, maakte deze week bekend maar liefst 300.000 digitale edities van bladen te verkopen per maand via verschillende platformen. Loughlin verwacht dat dit aantal zal groeien door de introductie van de Kindle Fire: “Ik denk zeker dat we een andere groei zullen zien.”

Uitgevers verwachten dat de Kindle Fire ook de markt zal vergroten. Monica Ray, vice-voorzitter van Condé Nast, uitgever van onder meer Vogue, Vanity Fair en de New Yorker, denkt dat de Kindle Fire aantrekkelijk is voor vrouwen omdat het apparaat kleiner is dan de iPad. “Ik denk dat het een grote stimulans zal geven voor onze vrouwenbladen.” Condé Nast heeft een digitale circulatie van 500.000.

Niet alle uitgevers zijn tevreden met de diensten van Apple en Amazon. Onder meer de Financial Times en Time Inc. verkopen hun bladen niet via de bedrijven. Dat geldt ook voor de groep van acht Franse uitgeverijen die vorige week in het nieuws waren vanwege onderhandelingen met Apple over in-app royalty’s. De Franse uitgevers hebben samen een eigen digitale kiosk ontwikkeld voor de iPad.

In Nederland zijn eveneens digitale tijdschriftkiosken ontwikkeld voor tablets. Magazine.nu, Magworld en AKO Carrousel van AKO zijn hier voorbeelden van.

(Via: Financial Times)

Vorig artikelDetails uitgelekt over Kobo-tablet
Volgend artikelEerste indruk Sony Reader Wi-Fi PRS-T1

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in