Het belang van een goede kaft

0

Ondanks het spreekwoord ‘beoordeel een boek niet op de kaft’, laten veel mensen zich bij de aankoop van een boek beïnvloeden door het uiterlijk. Met de doorbraak van ebooks en ereaders lijkt een belangrijk marketingmiddel dan ook te verdwijnen.

Als je in het openbaar vervoer iemand een boek ziet lezen, kijk je waarschijnlijk als eerste naar de kaft en de titel. Bij een bekend boek zie je vaak al van een afstandje om welk boek het gaat. Als het om een onbekend boek gaat, kan de kaft zowel aantrekkend als afstotend werken. Soms gebeurt het dat je geïnteresseerd raakt, de titel ergens noteert en het boek later zelf koopt.

Sinds het begin van de twintigste eeuw zijn de kaften van boeken voor uitgeverijen een belangrijk middel om zich te onderscheiden en een bepaald publiek aan te spreken. Onder invloed van kunstbewegingen als de Art Nouveau kwamen kunstige ontwerpen op de voor- en achterkant van boeken te staan. Later werden die kaften steeds meer ingezet in reclame en publiciteit. Het belang van een goede kaft kan moeilijk overschat worden: als je aan een bepaald boek denkt dat je ooit gelezen hebt, zie je vaak als eerste de kaft voor je. Ook in boekwinkels speelt de kaft een belangrijke rol. Niet voor niets staan er in boekwinkels steeds meer tafels waarop de boeken uitgestald liggen. In het enorme aanbod springt alleen een goede kaft er tussenuit.

Digitale kaften
Nu boeken op de drempel van het digitale tijdperk staan, blijken goede kaften nog steeds noodzakelijk. Uitgevers houden zich steeds meer bezig met online verspreiding van boeken. Ze zien daardoor ook het belang in van goede digitale kaften. Als eerste om boeken te kunnen identificeren, met de naam van de auteur duidelijk en in grote letters. Maar ook om ze te onderscheiden van andere boeken en om ze herkenbaar in online marketingcampagnes te kunnen gebruiken. Het liefst moet zo’n digitale kaft daarbij ook nog wat zeggen over de inhoud van het boek zelf.

Maar het doel en de functie van die kaften verandert wel ten opzichte van de papieren variant. Lezers kunnen met hun ereaders immers niet meer aan de buitenwereld tonen wat ze aan het lezen zijn. Veel uitgevers denken dat in de toekomst online sociale netwerken steeds belangrijker worden voor boekmarketing. Vroeger kon je in de metro zien wat je medereizigers lazen, nu log je in op Facebook en zie je wat je vrienden lezen.

Boekkaften zullen dus niet direct verdwijnen met de komst van ebooks. Maar hun functie verandert wel. Voor offline mond-tot-mondreclame worden ze minder van belang. Daarom zal onvermijdelijk het uiterlijk van de digitale kaften op den duur ook veranderen. Nu zijn het vaak nog eenvoudige kopieën van gedrukte kaften. In de toekomst zal er op digitale kaften waarschijnlijk nog een belangrijkere plaats zijn voor de auteursnaam, opvallende foto’s en wellicht zelfs filmpjes.

Beoordeel jij een digitaal boek ook op de kaft?

(Via: New York Times.)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in