Audioboeken hebben meer emotionele impact dan boekverfilming

0

Luisteren naar een audioboeken zorgt voor meer emotionele betrokkenheid dan het kijken van een verfilming in de vorm van een televisieserie of film. Dat melden wetenschappers van het University College in Londen, die dit onderzochten in opdracht van Audible. De resultaten zullen binnen enkele maanden voor peer-review worden gepubliceerd in een vakblad.

Bij 102 deelnemers tussen de 18 en 55 jaar onderzocht het team de psychologische impact van luisterboeken tegenover visuele  verhalen. Zij gebruikten daarvoor fragmenten uit bekende boekverfilmingen als Game of Thrones, The Girl on the train, The Silence of the Lambs, Great Expectations en Pride and prejudice.

Door te kijken naar de lichamelijke reacties die optraden bij het luisteren van een audioboek en het kijken van dezelfde scenes op een scherm bepaalden de onderzoekers de mate van emotionele betrokkenheid bij het verhaal. Ze maten o.a. de hartslag, lichaamstemperatuur, de huidgeleiding (bij een emotionele reactie zorgen onze hersenen dat we meer gaan zweten waardoor de huid beter stroom geleidt). Het team kwam zo tot de conclusie dat proefpersonen bij luisterboeken meer lichamelijke reacties lieten zien die wijzen op betrokkenheid dan bij een verfilming.

De geselecteerde scenes uit de audioboeken waren qua verhaal, intensiteit en lengte vergelijkbaar met de verfilmde scenes. Tussen de verschillende genres was er geen verschil in resultaten te zien. Ook maakte de leeftijd van de proefpersonen geen verschil.

Onderzoeksleider Dr. Joseph Devlin (UCL Psychology & Language Sciences) zei: “De resultaten laten duidelijk zien dat het luisteren naar audioboeken een sterkere emotionele reactie oplevert dan het bekijken van een verhaal op een scherm. Maar toen de deelnemers er na de oefening naar werd gevraagd, dachten zij juist minder betrokken te zijn geweest. Dit zou een opwindende ontwikkeling voor de industrie kunnen zijn.”

Don Katz, de oprichter en CEO van Audible: “Audible is opgericht omdat wij een diep geloof hebben in de impact van krachtige luisterervaringen op het hart en de geest. Deze eerste fase van het onderzoek bewijst wat miljoenen Audible-luisteraars al weten: het gesproken woord betovert, vermaakt, inspireert en raakt ons op een unieke manier.”

Het luisteren van audioboeken wordt steeds populairder en maakt met name in de VS een spectaculaire groei door. Uit recent onderzoek van de Audiobook Publishers Association en Edison Research blijkt dat er het vaakst in de auto wordt geluisterd, voor het slapen gaan of tijdens huishoudelijk werk. 57% van de luisteraars vindt dat audioboeken het makkelijker maken om een boek uit te lezen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in