In november 2013 kwam de Amerikaanse boekhandelketen Barnes & Noble naar Nederland met de Nook-app voor Windows 8. Eind vorig jaar stopte het bedrijf de samenwerking met Microsoft. Vandaag maakte het bekend dat de Nook-app voor Windows 8 daarom vanaf 7 augustus niet langer beschikbaar zal zijn buiten de VS.
In een mail naar gebruikers geeft Barnes & Noble aan dat betalingen voor ebooks en tijdschriften via een Windows-account niet langer ondersteund worden.
“We kondigden onlangs aan dat Barnes & Noble en Microsoft overeenstemming hebben bereikt hun commerciĆ«le partnerschap te beĆ«indigen. Als gevolg hiervan worden betalingen via uw Microsoft-account niet langer ondersteund. Daarnaast zal de NOOK App voor Windows vanaf 7 augustus 2015 niet langer beschikbaar zijn buiten de Verenigde Staten. Dit betekent dat uw NOOK-inhoud niet langer op een Windows-platform kunt openen.”
Erg populair werd het Nook-platform van Barnes & Noble niet in Nederland. Tot nu toe zijn er bijvoorbeeld slechts 50 beoordelingen van de app gegeven in de Windows-applicatiewinkel. Dat kwam mede doordat het bedrijf de ereaders hier niet op de markt bracht en eveneens de applicaties voor Android en iOS hier niet beschikbaar kwamen.
Nederlandse gebruikers die wel eens wat in de Nook-app voor Windows gekocht hebben en daar dus vanaf augustus geen toegang meer toe hebben, kunnen met Microsoft contact opnemen voor een terugbetaling.