Ik heb al eerder bij Bol.com gekocht, en dat ging altijd goed, tot vandaag. Ik heb nl. meerdere computers, en zat nu toevallig achter een computer die ik al lang niet gebruikt heb. Adobe Digital Editions stond er wel op, dus ik ging er (stom genoeg) vanuit dat alles goed zat. Na het kopen en downloaden kon ik het boek gewoon openen in ADE, maar omdat ik erachter kwam dat ik geen Calibre op die computer had, zette ik het epub-bestand via dropbox even over naar een andere computer.
Daar zag ik meteen de volgende (bekende) melding:
E_LIC_ALREADY_FULFILLED_BY_ANOTHER_USER
Balen.. mijn ADE-installatie was blijkbaar een oude, op een ander adres (dat ik natuurlijk niet meer wist) of zelfs zonder authorisatie. Ik ben wat gaan spelen met die oude computer, en wist mezelf nog meer in de nesten te werken. Vraag niet waarom, maar ik dacht even dat de licentie gekoppeld was aan de computer zelf i.p.v. het account, en omdat ik het boek al binnen had, dacht ik dat ik ADE om kon zetten naar de authorisatie die ik op de andere computer had, en dat ik zo het probleem kon oplossen. Niet dus, en nu kon ik het boek helemaal niet meer openen…
Ik heb nu Bol.com gemaild en gevraagd om het boek opnieuw klaar te zetten. Ik hoop dat ze hierop reageren, aangezien het wel vaker voor zal komen.
Wel heb ik het probleem toch weten op te lossen: nl. door een ‘restore point’ van windows terug te zetten. De computer en de programma’s worden hierdoor weer in hun oude staat hersteld, en de vage ADE-account die ik op de computer had, dus ook. Ik kon het boek weer openen, en heb meteen de DRM eraf gesloopt, zodat ik het boek wel naar de andere computers kon kopiëren en op mijn reader kon zetten :wacko:
De hulpvraag bij Bol.com laat ik wel gewoon open staan. Ik wil het boek geregistreerd hebben op mijn huidige ADE-account, en daarvoor is de hulp van Bol.com nodig. Maar het leek me zinvol om de restore-optie van windows als noodoplossing voor deze specifieke situatie probleem met jullie te delen..