De boekhandel moet actie ondernemen, anders heeft zij geen bestaansrecht meer als dadelijk het downloaden van een ebook net zo gewoon is als het downloaden van muziek. Dat stelt Martin Bongers op het weblog van Twinkle Magazine. De Koninklijke Nederlandse Boekverkopersbond (NBb) neemt weliswaar maatregelen om dat te voorkomen, maar zit de NBd op het juiste spoor?
Bongers schrijft op zijn weblog: “Ik voorspel dat het over vijf jaar de gewoonste zaak van de wereld is dat auteurs niet meer naar een uitgeverij lopen, maar dat ze hun werk zelf online aanbieden. Via eigen webshops, of via Sellaband-achtige sites.”
In Amerika is deze trend al zichtbaar. Er zijn een aantal auteurs die inderdaad een website opzetten over een bepaald onderwerp, en daar hun ebook aanbieden. Sommigen zijn daar zeer succesvol in. Eén ebook over Search Engine Optimization (SEO) – prijs: 76 dollar – is zelfs al tienduizenden keren aangeschaft. Zonder tussenkomst van een uitgever of boekhandel.
“Wij hebben een werkgroep in het leven geroepen die een strategie gaat ontwikkelen voor de boekhandel. De boekhandel moet een vooraanstaande rol gaan innemen in het digitale tijdperk, want bij de digitalisering van de muziek werd de detailhandel helemaal overgeslagen”, volgens de NBd.
Bongers reageert kritisch: “Als de NBb wil overleven, doet zij er goed aan om niet alleen met de industrie, die uitgevers, te praten over een strategie. Want die uitgevers zijn net als de platenlabels lemen reuzen. De NBb moet vooral praten met auteurs: die hebben de content, en dus de business in handen. Tip van de week: denk vast na over een webshop waar je tegen betaling ‘boeken’ of essays kunt downloaden, bel eens een paar auteurs! Geheid dat ze het een leuk idee vinden.”
Op ereaders.nl kunnen deze vooruitstrevende auteurs in ieder geval alvast terecht voor het aanbieden van hun content.