Bol.com: ‘Abonnementsmodel cruciaal in strategie digitaal lezen’

421
1
DELEN
tien jaar digitaal lezen

Dit jaar is het tien jaar geleden dat bol.com begon met het verkopen van e-books en e-readers. Wat is er in die tien jaar gebeurd en wat krijgen we de komende tien jaar te zien? We spraken met Annet Scheermeijer, Director Lezen & Leren bij bol.com. “Kobo Plus speelt een heel grote rol in onze strategie qua digitaal lezen.”

Digitaal lezen kan bij bol.com nu tien jaar, maar de online boekwinkel bestaat al sinds 1999. Op dat moment bestond het assortiment uit Nederlandstalige, fysieke boeken. Al snel breidde het aanbod zich uit en kwamen er onder meer internationale en tweedehands boeken bij. Annet Scheermeijer: “Digitaal lezen was daarna een heel logische stap. We zagen dat natuurlijk in Amerika steeds groter worden en wilden daar ook mee aan de slag gaan. We gingen samenwerken met Sony en met uitgevers die ook kansen zagen.”

In Amerika zit het digitaal lezen dan al enorm in de lift. Als boekenretailer Amazon in 2007 zijn eerste eigen e-reader uitbrengt, de Kindle, is deze in enkele uren uitverkocht. In Nederland is er op dat moment nog geen centraal platform waar klanten zowel e-readers als e-books kunnen aanschaffen en bovendien is een e-reader een behoorlijk kostbaar gadget. Dat is precies waarom bol.com in augustus 2009 besluit tot een strategische samenwerking met Sony om het digitaal lezen in Nederland definitief op de kaart te zetten. Bol.com heeft de e-books en het verkoopplatform, Sony levert de e-readers. De vraag overtreft alle verwachtingen: na vier maanden zijn er 63.000 e-books en 14.000 e-readers verkocht. In 2010 opent bol.com ook een e-bookstore, waarmee klanten direct vanaf hun e-reader titels kunnen aanschaffen.

Leesrevolutie
Vanaf dat jaar maken steeds meer Nederlanders kennis met deze nieuwe manier van lezen. Bol.com noemt het digitale lezen zelfs ‘de grootste leesrevolutie sinds de uitvinding van de boekdrukkunst door Gutenberg’. Eind 2011 gaat het miljoenste e-book over de toonbank en er komt een speciale lees-app die het lezen via een smartphone of tablet nog eenvoudiger maakt. De snelle groei is des te opvallender omdat er op de website op dat moment nog relatief weinig Nederlandse titels als e-book worden aangeboden. In maart 2011 gaat het om 6.000 Nederlandstalige en 130.000 Engelstalige boeken.

Het kantelpunt komt in 2014, als de samenwerking met Sony afloopt en er een nieuwe partner wordt gezocht. Scheermeijer: “Daar kwam Kobo om de hoek kijken, een betrouwbare partner die echt goede e-readers leverde en bovendien toegang had tot een grote internationale boekencatalogus. We zagen dat ze ook fysiek heel goed verkochten, dus dat was ook interessant.” Kobo wil het net als bol.com gemakkelijker maken voor de klant. Technologie die het gebruikersgemak en de leeservaring verbetert helpt daarbij. Dankzij de samenwerking met Kobo krijgt het e-bookaanbod op bol.com direct een flinke boost. In 2014 zijn er twee miljoen e-books via de website beschikbaar. Ook worden de leessystemen van Kobo en bol.com aan elkaar gekoppeld zodat de bij bol.com gekochte e-books direct zichtbaar zijn op de Kobo e-reader en in de bol.com Kobo leesapp.

All-you-can-read
In 2017 lanceren bol.com en Kobo een ambitieus initiatief: Kobo Plus, een eigen abonnementsdienst voor het onbeperkt lezen van e-books. Voor een tientje per maand krijgen boekenliefhebbers toegang tot een aanbod van 40.000 titels waarvan ze er zo veel mogen lezen als ze willen. Het slaat aan en het eerste jaar al probeerden zo’n 100.000 mensen het abonnement uit. Een hoog percentage van de proefabonnees blijft ook na de gratis proefmaand en wordt betalend lid. Kobo Plus speelt dan ook een grote rol in de strategie voor de komende jaren, geeft Scheermeijer aan. “We willen het abonnementsmodel nog groter maken. Als je kijkt hoeveel mensen digitaal lezen is daar enorme potentie.”

Een kwalitatief goed aanbod en optimaal gebruiksgemak zijn daarin cruciaal. “Er is in Nederland enorm veel piraterij. Als je dan kijkt naar de film- en muziekindustrie zie je dat Netflix en Spotify grote stappen hebben gezet. Als je goede content aanbiedt en het de klant zo makkelijk mogelijk maakt, zijn mensen echt wel bereid daarvoor te betalen. Dat is waar we naartoe willen met e-books en luisterboeken. Aan de ene kant blijven we dus innoveren, aan de andere kant zorgen we dat het beste aanbod hebben. Welke titels hebben de uitgevers? Hoe zorgen we ervoor dat er goede titels in het abonnement zitten? Samen met Kobo en de uitgevers werken we hard om het assortiment steeds verder uit te breiden. We zijn van 15.000 naar 30.000 Nederlandstalige titels gegaan. Elke dag komen er op Kobo Plus zo’n 500 nieuwe titels bij.”

Bol.com en Kobo zien wel in dat een goed aanbod alleen mogelijk is als het ook voor uitgevers interessant is om mee te doen. Uitgevers zijn lang huiverig geweest om hun titels toegankelijk te maken via abonnementsdiensten, uit angst voor teruglopende verkopen. “Bij een nieuw product is het altijd spannend. Gaat het werken of niet? Maar nu we een aantal jaar verder zijn, zijn uitgevers er eigenlijk heel positief over. Ze zien ook dat het geen impact heeft op de verkoop van fysieke boeken. Bij de verkoop van losse e-books is er wel wat kannibalisatie, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door inkomsten uit Kobo Plus.” Dat komt doordat Kobo Plus kan helpen bij het genereren van inkomsten uit oudere titels en bij het promoten van onbekende auteurs. Als je onbeperkt mag lezen, probeer je sneller een boek uit een genre wat je normaal niet leest of van een auteur die je niet kent. “In een abonnement staan mensen meer open voor aanbevelingen. Je probeert het gewoon en vind je het niets, dan stop je na twee hoofdstukken en ga je wat anders lezen. Dat zorgt ervoor dat je klanten meer kunt verrassen.”

Het verdienmodel van Kobo Plus is ‘een mooi en houdbaar model waar iedereen aan verdient’, zegt Scheermeijer. “Er is een grote pot van inkomsten vanuit de abonnees, die op basis van leesminuten naar rato onder uitgevers verdeeld wordt. De uitgever vertaalt dat dan weer naar de auteur.” Wel blijkt het een uitdaging om internationale partijen aan boord te krijgen. “Nederlandse uitgevers vinden het vaak lastig om dit met agents te bespreken. Dan laten we zien dat het juist goed werkt, bijvoorbeeld met de titels van Karin Slaughter van Harper Collins.”

Luisterboeken
Dit jaar stapten Kobo en bol.com ook in de snelgroeiende luisterboekenmarkt. “Wat ik daarbij heel mooi vind, is dat uitgevers daar enorm enthousiast over zijn. Dat is omdat het een extra leesmoment is,” legt Scheermeijer uit. “Tijdens het autorijden bijvoorbeeld kun je niet gaan zitten lezen, maar wel een luisterboek beluisteren.”

Luisterboeken staan de verkoop van fysieke boeken en e-books dan ook niet in de weg en kunnen zelfs nieuwe lezers bereiken, denkt ze. “E-books worden voornamelijk gelezen door vrouwen. Met luisterboeken bereiken we juist ook veel mannen en jongeren. Dat is echt een interessante doelgroep, want zeker onder jongeren vindt er toch ontlezing plaats. Maar ze hebben wél altijd hun oortjes in, luisteren podcasts… Daar sluit een luisterboek goed op aan. Jongeren gaan daardoor ook meer boeken lezen. Dat is echt leuk, ik vind dat mooie verhalen. Op die manier stimuleer je dus de markt om meer te lezen.”


1 REACTIE

  1. ‘Elke dag komen er op Kobo Plus zo’n 500 nieuwe titels bij.’

    Klopt dat? Dat zou betekenen dat het aanbod iedere 20 dagen met tienduizend is gegroeid. Lijkt me wat veel?

LAAT EEN REACTIE ACHTER