Sinds een maandje is er een nieuw ebookmarketing-bedrijf actief op de Engelstalige markt. Bookgrabbr geeft je de mogelijkheid ebooks gratis te lezen in ruil voor het delen van het boek via Facebook, Twitter of LinkedIn.
Om op te vallen tussen de vele duizenden boeken die iedere maand gepubliceerd worden, moet je tegenwoordig heel wat moeite doen. Het liefst wil je als uitgever dat je boek ‘viraal’ gaat, oftewel opgepikt wordt door grote groepen gebruikers via sociale netwerken als Facebook. Bookgrabbr springt hier op in door uitgevers en individuele auteurs een systeem aan te bieden waarmee ze hun ebook makkelijk onder de aandacht kunnen brengen.
Momenteel zijn er op het platform vooral boeken van selfpublishers en boeken uit het publieke domein te vinden. Maar Bookgrabbr heeft al contacten lopen met grotere uitgevers en hoopt snel ook bekendere titels en auteurs toe te voegen.
Uitgevers en auteurs kunnen ervoor kiezen om ofwel een onbeperkt aantal ‘Grabbs’ toe te staan, of het aantal keer dat een boek gratis kan worden gelezen te limiteren. Gratis lezen kan overigens momenteel alleen via de site of in de app van Bookgrabbr, ebooks lezen via ereaders is niet mogelijk.