Blendle Premium, de abonnementsdienst van digitale kiosk Blendle, moet het binnenkort doen zonder De Telegraaf. De krant blijft wel de complete krant aanbieden via Blendle en ook de losse artikelen blijven gewoon te koop. In april stopte het NRC, net als de Telegraaf onderdeel van het Vlaamse uitgeversconcern Mediahuis, al helemaal met Blendle.
Voor De Telegraaf is met name Blendle Premium een struikelblok. Met de abonnementsdienst, die begin dit jaar van start ging, kunnen gebruikers voor 9,99 euro per maand een selectie van 20 artikelen per dag lezen. Behalve het aandragen van abonnees aan de afzonderlijke kranten en tijdschriften, werft Blendle dus ook eigen abonnees. Hoofdredacteur Paul Jansen meldt aan Villamedia dat Blendle hiermee “te veel op de stoel van de uitgever gaat zitten.” Bovendien meent de krant dat de artikelen via de kiosk te goedkoop worden aangeboden.
Blendle-directeur Alexander Klöpping reageert via zijn blog op het nieuws. Hij geeft aan het jammer te vinden als De Telegraaf niet meer meedoet met Premium: “Om in Telegraaftermen te spreken: “We zouden jullie HORROR-VERTREK AFSCHUWELIJK en VERSCHRIKKELIJK vinden.”
Volgens Klöpping zorgt Blendle er juist voor dat lezers die normaal niet betalen voor journalistiek omzet voor De Telegraaf genereren. Het zou gaan om een bedrag ter waarde van “de jaarsalarissen van 6 jonge journalisten.” Ook meldt hij aan dat 70% van de inkomsten uit de artikelen naar de uitgevers gaat.
In zijn blog kondigt Klöpping ook aan dat er binnenkort nieuwe titels bijkomen in Premium, waaronder de New Yorker, Vanity Fair, Time Magazine en enkele internationale kranten.