Hebben digitale media invloed op het leesgedrag van kinderen en jongeren? En kunnen digitale media helpen bij het ondersteunen van zwakke lezers? Daar is nog weinig over bekend. Om dit te onderzoeken nam Stichting Lezen vorig jaar het initiatief tot de instelling van een bijzondere leerstoel: Lezen en Digitale Media aan de Universiteit Twente. Gisteren sprak prof dr. Eliane Segers haar oratie uit: ‘Lezen en digitale media: een perspectief op onderwijs’.
Segers onderzoekt of kinderen door het gebruik van digitale hulpmiddelen beter en met meer plezier kunnen (leren) lezen. Ook moet het onderzoek duidelijk maken hoe nieuwe technologische ontwikkelingen kunnen worden ingezet om lezen bij kinderen te bevorderen.
Segers: “Digitale media kunnen een versterking zijn voor de geletterde thuisomgeving. Het idee dat een kind niet te vroeg met een tablet moet gaan spelen, is nergens op gebaseerd. Actief met een goede app spelen is echt iets anders dan passief tv-kijken. Verder kunnen digitale media zwakke lezers helpen om sneller te leren lezen. Met een speciaal ontwikkelde app gingen de zwakste lezers (25% van de kinderen) er flink op vooruit bij een leestaak.”
Volgens Segers is de term ‘digital natives’ een beetje naïef. Het is niet zo dat kinderen van tegenwoordig geen problemen met digitale media hebben. “Het verwerken van multimediale digitale teksten (hypermedia) vergt vaardigheden die kinderen niet zomaar hebben. Daarvoor is goed onderwijs nodig en moet het een en ander zijn opgenomen in lesmethodes. Om dit te kunnen bereiken, moet de wetenschappelijke wereld meer aandacht besteden aan het begrijpend lezen van hypermedia.”
Bron: Stichting Lezen