E-readers moeten ‘socialer’ worden

5
Social media
Afbeelding: epublicist via Flickr. https://www.flickr.com/photos/epublicist/9733281983

Anno 2015 kunnen we ons een wereld zonder internet en social media bijna niet meer voorstellen. Foto’s delen we op Instagram en Pinterest, via Facebook laten we weten wat we doen en laten, Linkedin gebruiken we om te netwerken. Via smartphones en tablets zijn we altijd en overal online.

Toch is er op veruit de meeste e-readers nog maar weinig mogelijk als je het hebt over social reading. Kobo heeft ‘Reading Life’ waarmee je fragmenten en je bij elkaar gelezen ‘awards’ kunt delen via Facebook, maar dat is het ook wel zo’n beetje. Er bestaan natuurlijk wel apps en online leescommunities, maar veel e-readers hebben geen volwaardige internetbrowser, zodat je niet bepaald voor je lol het web opgaat.

Nee, dan Amazon. Mits je in de VS of in Groot-Brittanniƫ woont, vind je op je Kindle e-reader of Fire tablet standaard de Goodreads app. Via deze lezerscommunity met ruim 40 miljoen leden, die sinds 2013 in handen is van Amazon, kun je boeken aanraden, je mening delen met anderen, want-to-read lijsten aanleggen en bekijken wat je vrienden aan het lezen zijn. Volgens de CEO van Amazon was de integratie van Goodreads met de Amazon apparaten een van de grootste wensen van de communityleden.

Michael Kozlowski van Goodereader.com breekt daarom een lans voor meer social media op e-readers. Hij ziet niet in waarom Kobo en andere e-readerproducenten niet meer investeren in het uitbreiden van de ‘social reading experience’. Volgens Kozlowski moeten producenten meer doen om bepaalde genres, auteurs en e-books te promoten en niet alleen inzetten op hun eigen store. Het zou bijvoorbeeld mogelijk moeten zijn om via Twitter bepaalde auteurs of genres te volgen, en zo nieuwe e-books te ontdekken.

Hebben e-readergebruikers behoefte aan deze extra functies? Of is het juist de charme van een e-reader dat je er alleen boeken op kunt lezen? Zou het mede dankzij de integratie met Goodreads zijn dat Amazon 95% van de e-bookmarkt in Groot-Brittanniƫ in handen heeft en 75% in de VS?

5 REACTIES

  1. Ik heb geen behoefte aan integratie van Social Media op mijn eReader. Als ik dat wilde las ik wel boeken op mijn tablet. Mijn Kobo en Kindle kunnen het inderdaad beide maar omdat ik ze vrijwel altijd in “aeroplane mode” heb staan heb ik er geen last van.

  2. Wat een onzin, dan kan ik ook mijn boeken eenvoudigweg op de iPad zetten, de charme van een reader is gewoon lekker lezen, zonder het dooie gewicht van papier in mijn handen.
    Een reader hoeft van mij geen tablet te worden, de Wi-Fi gebruik ik er nooit en te nimmer op dus nee, laat maar.

  3. Ik zou het wel leuk vinden, maar alleen als het op een subtiele manier is gedaan. Dus bijvoorbeeld geen pop-ups van berichten tijdens het lezen van een boek. Maar wel: kunnen delen dat je een boek gaat lezen/uit hebt en wat je ervan vond. En voor het starten van een nieuw boek kunnen lezen wat andere er van vonden. Of vrienden uitnodigen tegelijk hetzelfde boek te gaan lezen.

  4. Geef mij maar gewoon een e-reader waarop ik in alle rust en privacy mijn boeken kan lezen.
    Ik moet er niet aan denken dat de wereldwijde monopolies, zoals Amazon, ook dit deel van mijn ontspanning gaan volgen en bepalen. Benauwend en onveilig.
    Net als Jaap, Joke en Ebbie heb ik voldoende andere middelen ter beschikking (telefoon, e-mail, pen & papier) als ik mijn gedachten met anderen wil delen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in