Volgens Accenture zullen advertenties binnen vijf jaar de markt voor digitale content domineren. Het bedrijf ondervroeg 100 bestuurders in de media en entertainmentindustrie voor haar jaarlijkse Global Media Content Survey. In het onderzoek worden plannen en ontwikkelingen voor digitale content in kaart gebracht.
62 procent van de ondervraagden verwacht dat over vijf jaar advertenties de toekomst van digitale content vormen. Een kwart gelooft vooral in abonnementsdiensten zoals DailyLit, en circa één op de tien ondervraagden voorspellen een grote toekomst voor modellen waarbij de consument betaalt voor iedere keer dat een nummer wordt afgespeeld of een ebook wordt gelezen. Het model dat Amazon voor de verkoop van ebooks hanteert, de betaling per download, komt vreemd genoeg niet voor in de onderzoeksresultaten.
Niet alleen geloven de prominenten uit de industrie dat ad-supported content de gehele industrie zal domineren, ze zijn ook grotendeels van mening dat de digitale advertentiemarkt binnen vijf jaar groter zal zijn dan de traditionele advertentiemarkt.
Digitale advertenties zullen daarbij verschillende advertentiemodellen ondersteunen. Volgens het rapport kunnen deze modellen uiteenlopen van sponsorships tot branded content en gerichte zoekresultaten. Enkele uitgevers van ebooks zoals OnLibri experimenteren al met dergelijke advertentiemodellen. Het lijkt er volgens dit onderzoek dus op dat dergelijke ‘adwareboeken’ steeds vaker voor zullen komen.