Let op: je bent niet ingelogd. Klik hier om in te loggen of een account aan te maken. Met een account kun je topics volgen, favoriet maken, een avatar toevoegen, én maak je bovendien automatisch kans op een boekenbon van 25 euro die we elke maand onder onze actieve forumgebruikers verloten!
Reageer op: Hoe kies je de juiste ereader?
Home › Forums › Ereaders › Algemene topics over ereaders › Hoe kies je de juiste ereader? › Reageer op: Hoe kies je de juiste ereader?
Bij iedere fatsoenlijke reader kun je zelf instellen om de hoeveel pagina’s het scherm wordt ververst. Als je dat iedere pagina laat doen, heb je nooit last van doorschijnende pagina’s (‘ghosting’ is de term die daarvoor gebruikt wordt). Standaard staat dit altijd op een groter aantal pagina’s, waardoor de demomodellen in de winkels je geen goede indruk geven. Als een review zegt dat een vorige pagina blijft doorschijnen, heeft de reviewer waarschijnlijk niet de moeite genomen de opties goed in te stellen. Helaas zijn er op het web nogal wat reviews te vinden van mensen die ondeskundig zijn, of, erger nog, partijdig. Daar moet je als lezer dan maar doorheen zien te prikken.
Zo’n Aldi-reader van vaag merk, daar zou ik met een grote boog omheen lopen. Ik heb in het algemeen nooit veel goede berichten gehoord over dit soort C-merken. Deze reader kan natuurlijk net de uitzondering zijn, maar dan zou ik toch eerst afwachten tot er een flink aantal positieve reviews over te vinden is.
Het aantal klachten over de Kobo moet je wel in perspectief zien: Kobo is volgens mij verreweg het meest verkochte merk in Nederland, en het aantal klachten per 1000 verkochte exemplaren is waarschijnlijk niet hoger dan bij andere merken. De Kobo-gebruikers die ik ken in mijn omgeving zijn allemaal dik tevreden. Overigens schijnt de belangrijkste reden waarom een Kobo vastloopt te zijn dat mensen er in één keer honderden of duizenden boeken op proberen te zetten. Dat moet je met een Kobo dus niet doen; kleine aantallen tegelijk werkt prima. En een aantal problemen die Kobo in het verleden wel eens had, zijn met nieuwere firmwareversies opgelost.
Sony maakt al een hele tijd geen readers meer, en de PRS-T2 had inderdaad geen lampje. En als je nu nog ergens een Sony kunt kopen, is de kans dat de batterij inmiddels einde levensduur nadert zeer groot. Niet doen dus.
Ik heb twee PocketBooks in huis, en heb absoluut geen last van ’trage en niet-vloeiende pageturn’. Ik weet niet wat er mis was met het demo-exemplaar dat je gezien hebt. PocketBook is weliswaar niet de snelste bladeraar die op de markt is, maar slaat de pagina’s nog altijd sneller om dat jijzelf met een papieren boek kunt doen.
Ik heb geen ervaring met Kindle, maar weet wel dat conversie van ePub naar AZW3 in het algemeen probleemloos gaat, zolang er geen DRM in de weg zit op je ePubs. Maar die DRM is dan ook nog simpel te verwijderen.
De Tolino ken ik ook niet van dichtbij.
Recente readers van Icarus onderscheiden zich doordat ze op Android draaien. Voordeel is dat je zelf apps kunt installeren, nadeel is dat de batterij sneller leegloopt.
Verder zou je nog in je overwegingen mee kunnen nemen of je het belangrijk vindt dat je zelf allerlei opmaakopties kunt instellen. Bij de Kindle is dat minimaal, bij Kobo en PocketBook vrij uitgebreid. En zijn bijvoorbeeld woordenboeken belangrijk voor je, dan zijn die van Kindle juist weer de beste.
En houd er rekening mee dat geen enkel elektronisch apparaat de volle zon prettig vindt. Het beeld van een E Ink-reader is wel uitstekend leesbaar in de zon, maar als het apparaat te heet wordt gaat het kuren vertonen. En dat geldt voor ieder merk. In de handleiding van mijn PocketBook staat bijvoorbeeld dat de bedrijfstemperatuur ligt tussen 0 °C en 40 °C. Dus dat ‘afkoelen’ blijft nodig.
Wifi gebruik ik nooit. Ik zet m’n boeken over van de PC. Als ik op het Internet wil browsen gebruik ik wel een computer (of tablet of telefoon); daar is een E Ink-scherm niet echt geschikt voor. Of anders gezegd, webpagina’s zijn nooit geoptimaliseerd voor E Ink-schermen. Maar als je bijvoorbeeld op reis bent en een boek op je reader wilt downloaden zonder dat je je computer bij de hand hebt, is Wifi juist weer onmisbaar.
De opgegeven accuduur moet je altijd met een korreltje zout nemen. Kindle zegt wel 2 maanden, maar in de kleine lettertjes staat dat je dan een half uur per dag mag lezen, waarbij je 1x per minuut een bladzij omslaat. Dat zijn dus maar 60 x 30 = 1800 pagina’s. Mijn ervaring met verschillende readers is dat ik ze ca. 1x per week moet opladen als ik veel lees. Als je Wifi gebruikt, gaat je accu een stuk sneller leeg. De verlichting gebruikt natuurlijk ook wat stroom, maar dat valt mee. 3-4 boeken die op papier elk zo’n 250-300 pagina’s dik zijn per batterijlading moet zeker haalbaar zijn, en als je ‘zuinige’ instellingen kiest (en bijv. ‘ghosting’ voor lief neemt) nog wel meer. En dat geldt voor elke reader van degelijk merk. (behalve Icarus, die met z’n Android dus wat minder lang meegaat – mensen klagen wel dat ze elke 2-3 dagen moeten opladen.) Als je een week weggaat zou ik voor de zekerheid toch altijd een oplader meenemen.
Als je voor een van de bekende merken gaat (Kobo, Kindle, PocketBook, Tolino) kun je je daar nauwelijks een buil aan vallen. Het is dan toch een kwestie van kijken welke eigenschappen voor jou persoonlijk de doorslag moeten geven.
Succes met de keuze!