@Gast
Welke Kindle – een Paperwhite 2 of een Voyage – voor jou het beste is hangt af van jou wensen en mogelijkheden.
Een Paperwhite is een stuk goedkoper maar mist HD en is iets groter en dikker. Het scherm is verzonken net als bij de HD. Prettig leest hij wel.
Ik hou heel erg van mijn Kindle Voyage en ben er heel blij mee. Het is een fijn toestel om van te lezen. Het is klein en dun, verandert automatisch de lichtsterkte en heeft in de rand ingewerkte bladerknoppen. Het is een duur speeltje maar wel één die dagelijks meerdere uren gebruikt wordt. De iets grotere KOBO gebruik ik eerder professioneel op kantoor.
In Nederland kun je elke Kindle via Amazon.nl – die je naar de Duitse of Britse winkel stuurt – geleverd krijgen voor een paar € meer dan je in Duitsland betaalt. In België was de Voyage enkele maanden geleden nog niet leverbaar. In elk geval moest levering in België enkele maanden geleden nog via de USA en daar zijn inderdaad invoerrechten en verzendingskosten op verschuldigd. Of dit nu nog zo is moet je even na zien.
Als je de Kindle met reeds gekochte boeken wilt gebruiken, koop die dan wel via de Amazon winkel waar je die boeken koopt of koop hem als geschenk. In het laatste geval kun je dan zelf na ontvangst aangeven met welke account je hem wilt verbinden. Dat is gemakkelijker dan van account te moeten veranderen.
Als je dicht bij de Duitse grens woont en in België zou ik op het internet naar een Duits exemplaar speuren. De Paperwhite 2, wat zwaarder, ouderwetser en zonder HD maar wel een uitstekend toestel – hadden ze in het najaar vaak in (lichte) promotie met pakken te koop -. De Voyage is er daar minstens een tijdje uit geweest, wellicht wegens te weinig algemene voorraad of klachten. Zelf heb ik een prima exemplaar van zowel de Paperwhite 2 als de voyage.