Die verkoper zegt maar wat. Als dat de oorzaak zou zijn is hij gek het toestel om te ruilen. Oneigenlijk gebruik valt niet onder de garantieregeling.
Zelf gebruik ik nooit niet-langs-de-officiële weg aangeschafte digitale boeken, gewoon omdat ik dat niet fijn vind.
Voor wie niet of minder betalen wil – en wie wil dat niet – is er altijd de openbare bib of zijn er de aanbiedingen van diverse ebookleveranciers.
Toch ‘bevroor’ het scherm van mijn Kobo AURA HD – geen 4 jaar oud – zomaar tijdens het lezen. Ook ‘legaal’ aangeschafte en gebruikte ebooks blijken wel eens fouten te bevatten. Vandaar waarschijnlijk de tegenstrijdige houding van de verkoper: garantie verlenen voor een defect dat toeschrijft aan het downoaden van illegale kopieën.
Eigenaardig is wel dat tot nu toe enkel mijn Kobo en tot nu toe zelfs mijn allereerste Cybook (Mobi) of mij oude Kindle Keyboard het nog steeds doen. Ik bid dat mijn Kobo One NIET gaat bevriezen.
Kobo, wanneer krijgen jullie je Firmware eens op orde! Ik geef toe, Amazon heeft het makkelijk; hun gesloten systeem maakt ze minder kwetsbaar. Toch ken ik nogal wat mensen die in ePub uitgebrachte boeken voorzien van sociaal DRM omzetten om ze ook te kunnen kunnen lezen op de Kindle of hun Kindle app.