Let op: je bent niet ingelogd. om in te loggen of een account aan te maken. Met een account kun je topics volgen, favoriet maken, een avatar toevoegen, én maak je bovendien automatisch kans op een boekenbon van 25 euro die we elke maand onder onze actieve forumgebruikers verloten!

Home Forums Ereaders Kobo Accu Kobo Aura One

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #51489 Reageer
    Hans
    Gast

    Ik heb onlangs de nieuwe Kobo Aura One gekocht. Geweldige eraeder, alleen de accu moet na 12 uur lezen, wifi uit en licht uit weer volledig worden opgeladen. Apparaat geretourneerd. Ook bij de volgende hetzelfde probleem. Heeft iemand dezelfde ervaring?

    #51503 Reageer
    zetmolm
    Deelnemer

    Ik heb gelezen dat dit verholpen wordt als je de firmware upgrade.

    #51506 Reageer
    Redactie
    Moderator

    Klopt! In principe moet de Aura One automatisch gaan updaten als je de wi-fiverbinding inschakelt. Je kunt het updatepakket ook hier downloaden.

    #51698 Reageer
    Richard de Boer
    Deelnemer

    Het is alleen wel vreemd omdat bij een installatie automatisch de laatst beschikbare firmware wordt opgehaald. Dus als er inmiddels al een tweede Kobo is geprobeerd zou die al de laatste firmware moeten krijgen. Of het moet niet zo recent zijn geweest.

    In het Kobo forum op mobileread.com staat een discussie over de batterijduur en de laatste firmware. Daar melden zich mensen die toch nog problemen hebben en de auto-light, auto-sleep of wifi functie uit moeten zetten of een combinatie daarvan.

    Het is wel zo dat de batterij in de Aura One minder vermogen heeft dan in andere modellen omdat Kobo het gewicht van het complete apparaat laag wilde houden. Ik las in die discussie een opmerking van iemand dat je gemiddeld 15 uur kunt lezen op de batterij. In dat opzicht valt 12 uur lezen voordat de batterij weer op 0 staat wel mee.

    #51768 Reageer
    Joan
    Deelnemer

    De batterijduur inschatten van de e-inkreader is altijd natte vinger werk. Regelmatig woorden opzoeken, heen en weer bladeren en notities maken hebben negatieve invloed op de baterijduur. Over Wifi en belichting hebben we het dan nog niet. Minder dan 12-15 uur moet het niet worden. Maar goed, alles heeft zijn prijs: groter scherm en laag gewicht betekent minder lang met een batterij doen. Licht niet te hard zetten – automatisch lichtsterkte instellen staat bij mij uit – , Wifi uitzetten als geen boeken worden binnen gehaald of niet moet worden gesynchroniseerd helpt echt.
    Waren fabrikanten en verdelers eerlijker over de batterij autonomie, er zouden minder toestellen teruggestuurd worden.

    #51773 Reageer
    zetmolm
    Deelnemer

    Het is misschien niet dat ze oneerlijk zijn over de batterijduur, maar dat de maatstaven die ze hanteren misleidend zijn. Of in ieder geval, met iets vriendelijker woorden, niet helemaal realistisch. Kindle claimt bijv. 2 maanden batterijduur. Maar in de kleine lettertjes: bij 30 minuten gebruik per dag, en 1x ‘omslaan’ per minuut. Dat komt dus neer op zo’n 30 uur gebruik, met 1800 schermverversingen. En dat is natuurlijk gemeten met Wifi uit, en onder ideale lab-omstandigheden. Maar de meeste mensen (vermoed ik) zullen veel sneller lezen dat 1x per minuut een nieuw schermpje, en tussendoor misschien ook nog eens Wifi aanzetten of iets anders doen, en dan zit je al aardig richting de 15 uur van de Aura One. Dus misschien is de batterijduur van de Aura One helemaal niet zoveel minder dan die van andere readers.

    Ik heb in de loop der jaren diverse readers gehad. Mijn ervaring met allemaal: 1x per week moet ik opladen. En dan heb ik in die week 2-3 romans gelezen.

    #51888 Reageer
    ladyavenue
    Deelnemer

    Met de Sony T2 las ik gemiddeld een maand à 3-4 uur per dag.
    Met de Kobo Glo HD is dit 10-12 dagen met backlight op 5 en af en toe wifi aan voor een
    woord op te zoeken indien niet in het voordenboek.
    Niet slecht!

    #52309 Reageer
    HildaT
    Deelnemer

    Mijn Glo HD gaf een week geleden op de laatste dag van de vakantie de geest, bij MM mocht ik ‘m echter omruilen alleen is de HD niet meer te krijgen dus voor de Aura 2nd gekozen. Ook bij deze e-reader ’s avonds opgeladen en de volgende morgen leeg. Bij het boeken op de e-reader zetten ging er even iets mis, allemaal dubbele niet te verwijderen, verzamelingen dus e-reader terug naar fabrieksinstelling, kreeg toen ook een up-date mee, de e-reader ik meen zaterdag volledig opgeladen en nu nog 87% vol.

    #52998 Reageer
    Bert
    Gast

    Hallo,

    Vraagje over de Kobo Aura one….is de achtergrond echt WIT?
    Ik vindt nl van alle readers, dat de achtergrond zo vuil grijs is.

    #53052 Reageer
    Joan
    Deelnemer

    Neen de achtergrond van readers is nooit echt wit. Door te spelen met de verlichting kun je dicht bij wit komen maar dat is het dan. De ‘achtergrond’ van een gedrukt boek is vaak evenmin wit maar crēme en mat. Niet te vergelijken natuurlijk maar beiden ogen wel een stuk rustiger dan doorsnee tablet- of computerscherm.

    #53063 Reageer
    Bert
    Gast

    @ Joan
    Dank voor de info.
    Op mijn IPad is het inderdaad mooi room wit…maar inderdaad is langdurig lezen op een tablet vermoeiend.

    Wachten dus maar, op een reader die geen grijze achtergrond heeft…stoort me verschrikkelijk.

    #53074 Reageer
    zetmolm
    Deelnemer

    Dar wordt heeeel lang wachten, Bert 🙂

    #60935 Reageer
    HildaT
    Deelnemer

    http://kassa.vara.nl/nieuws/oproep-batterijduur-e-readers-kobo?utm_medium=email

    Mail Kassa jouw ervaring
    Ben jij in het bezit van een Kobo Aura One of Kobo Edition 2? Dan is Kassa benieuwd naar de (huidige) batterijduur van jouw e-reader. Stuur een mailtje met jouw ervaring naar kassa@vara.nl o.v.v. Kobo.

    #61774 Reageer
    HildaT
    Deelnemer

    Net door de Vara, Kassa gebeld over mijn ervaring met de KObo 2nd, ze zijn aan het onderzoeken of ze er een onderwerp over gaan maken.
    Degene die ik aan de lijn had vertelde dat bij een aantal die hij gesproken had, de klachten na de software update in december verholpen waren.

    #69840 Reageer
    Henk vd Assem
    Gast

    Twee weken geleden heb ik een Kobo Aura one gekocht
    Na een week teruggestuurd want ik kon nog geen twee boeken lezen en dan was de batterij al leeg
    Gisteren een nieuwe besteld maar deze heeft hetelfde probleem

    Ter vergelijking: met mijn oude Kobo Glo kon ik wel 10 boeken lezen

    Op zich is het een erg prettige reader. Maar het lijkt er op dat Kobo nu een product op de markt heeft gebracht dat niet goed is. Zslf beweert Kobo dat je wel een maand kunt lezen op 1 volle batterij. Dat vind ik nogal misleidend want dat gaat alleen maar op als je in een maand maximaal 2 niet te dikke boeken leest

    Ik was zeer tevreden over mijn oude Kobo en kocht de One vanwege het grotere formaat maar de voordelen hier van wegen niet op tegen het vaak moeten opladen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
Reageer op: Reactie #53052 in Accu Kobo Aura One
Je informatie: