Staat Wifi aan? Kijkt u even lichtsterkte na? Wifi en extra lichtsterkte vragen heel wat van de batterij. Tijdens de dag kan een minimale bijverlichting volstaan en wifi heb je meestal slechts nodig als je een boek binnenhaalt tenzij je bij het opzoeken van een woorden verder op het internet wilt zoeken. Elk opgezocht woord – zelfs via de ingebouwde woordenboeken – telt voor een paar extra schermverversingen. Hou daar rekening mee. Sterke bijverlichting, wifi en veel woorden opzoeken vreet dus energie.
Dat gepraal met weken of maanden meegaan van de batterij is gewoon publiciteit en berekend op een half uurtje doorlezen aan gemiddelde snelheid per dag.
8.5 uur per batterijlading is weinig maar kijk eens na of je geen nodedeloze leegzuipers aan hebt staan. Heb je die veelzuipers nodig voor een fijn leesgevoel dan zul je een kortere batterijduur erbij moeten nemen. Weet dat de eerste ladingen het vaak minder lang uithouden.
Ik kan niet vergelijken met een eigen toestel. Mijn toestellen zijn 6.7 inch (Kobo) en 6 inch (Kindle). De batterijduur teken ik niet op maar ik weet wel dat als wifi ingeschakeld blijft de batterij soms in één nacht zo goed als leeg kan zijn maar er evengoed weinig te merken valt. Met extra licht ben ik zuinig. Ik hou nu eenmaal niet van fel.
Zelf vind ik lezen op een reader ontzettend fijn. Ik doe dit al jaren en mijn duimen, ellebogen en schouders zijn mij dankbaar. En kunnen doorlezen zonder in een woordenboek op zoek te moeten gaan is heerlijk. 8 inch is echt een mooi groot scherm zonder te groot en te zwaar te zijn. Zelf zou ik slechts node afstand doen van zo’n reader. Ik ben dan ook een veellezer. Mijn eerst proefreader (iRex meer dan 10 jaar geleden) had zo’n scherm. Aan 6 inch heb ik echt moeten wennen.