Let op: je bent niet ingelogd. om in te loggen of een account aan te maken. Met een account kun je topics volgen, favoriet maken, een avatar toevoegen, én maak je bovendien automatisch kans op een boekenbon van 25 euro die we elke maand onder onze actieve forumgebruikers verloten!

Home Forums Algemeen Nieuws & Discussie De ethiek van het reproduceren van oude kunst

• Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Anselm Dinah
    Gast

Ik heb een ethisch dilemma: is het oké om reproducties van kunst uit het publieke domein te verkopen?

Ik was gefascineerd door een illustratie van een zeemeermin die de communie neemt uit een boek uit 1916 over Sint-Brandaan de Zeevaarder van Martin Travers (1886-1948).
    Ik vind het verkeerd om andermans kunst voor winst te verkopen, maar de oorspronkelijke kunstenaar is allang overleden, de afbeelding is publiek domein en de uitgever heeft sinds waarschijnlijk 1916 geen exemplaar meer gedrukt.
    Wat denk jij? Is dit een van die situaties waarin het juridisch gezien oké is, maar ethisch gezien?

#92552 Reageer
    Elroy Kory
    Gast

Het verkopen van reproducties die in het publieke domein zijn gekomen, is heel normaal; het belangrijkste is om ze niet als originelen te laten doorgaan. Bijvoorbeeld de zeer chique Kunstdrukken en schilderijen van Wassily Kandinsky op canvas, die eruitzien als echte schilderijen. Alles is legaal, auteursrechten worden gerespecteerd, aangezien Kandinsky meer dan 70 jaar geleden overleed. Dit betekent dat zijn werken vrij gebruikt kunnen worden, zonder het risico op claims.

#92553 Reageer
    Kathleen Leo
    Gast

Bestel gewoon een reproductie bij iemand die het al professioneel doet en doe er verder geen moeite voor. Er zijn talloze websites waar je hoogwaardige afdrukken van werken uit het publieke domein kunt kiezen en alles is klaar om af te drukken.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Reageer op: De ethiek van het reproduceren van oude kunst
Je informatie: