Let op: je bent niet ingelogd. om in te loggen of een account aan te maken. Met een account kun je topics volgen, favoriet maken, een avatar toevoegen, én maak je bovendien automatisch kans op een boekenbon van 25 euro die we elke maand onder onze actieve forumgebruikers verloten!

Home Forums Ereaders Algemene topics over ereaders Hebben ereaders ook layout-instellingen tav blokvorm, woordafbrekingen?

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #86284 Reageer
    Witte_Haai
    Deelnemer

    Hallo mensen, Ik overweeg om voor een ereader te gaan. Maar als grafisch vormgever ben ik erg gehecht aan:

    – Een prettig leesbare pagina layout. Onderstaand zie je twee voorbeelden van layouten: Blokvorm, en Linkslijnend vrije regelval. De blokvorm layout rechts oogt rustiger, en wordt daarom ook het meest toegepast.
    – Correcte woordafbrekingen: Als een woord wordt afgebroken; Horen er minimaal 3 letters op het einde van de regel te staan. Amerikanen houden er minder strikte regels op na. En daarom zie je in Amerikaanse boeken ook wel eens woorden die na 2 letters nog worden afgebroken.

    2 vragen: Als ik nou een ebook heb gekocht, welk als ‘Linkslijnend vrije regelval’ is gelayout; Hebben ereaders een feature dat ik de layout op ‘blokvorm’ kan zetten?
    En kan ik op een ereader aangeven dat een woordafbreking op het einde van een regel niet minder dan 3 letters mag zijn?

    Voor de doorsnee lezer is bovenstaande mogelijk vakmans geneuzel… Maar ja, iedereen herkent het wel, als hij/zij het gepruts van collega’s tegenkomt.

    Bij voorbaat dank voor de antwoorden. 😉

    Blokvorm vs Linkslijnend vrije regelval

    #86298 Reageer
    Jeroen
    Gast

    Wat betreft die blokvorm zullen de meeste e-readers wel een mogelijkheid hebben. Op mijn Kobo heet dat ‘uitvullen’ en zit het bij de instellingen voor lettertypes en marges. Als het al niet standaard staat ingesteld, dan zal het in de meeste boeken wel naar wens aan te passen zijn, tenzij het lettertype vast ingebakken zit in het e-pubbestand.
    Wat betreft de afbreekstreepjes denk ik dat een en ander meer afhangt van de opmaak van het specifieke boek, dan van de e-reader die je gebruikt. In de instellingen ben ik er nog nooit iets over tegengekomen, ik weet natuurlijk niet in hoeverre de software al rekening houdt met dergelijke wensen/typografische eisen. Als het niet goed gaat, dan zou je eerder het betreffende epub-bestand aan moeten passen, dan dat het uitmaakt welk merk e-reader je gebruikt.

    Zie verder ook bijvoorbeeld dit bericht over woordafbreking in e-books.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: Reactie #86298 in Hebben ereaders ook layout-instellingen tav blokvorm, woordafbrekingen?
Je informatie: