Oh jee… boeken gekocht bij Kobo zelf? Ja, dan heb je definitief met DRM beveiligde boeken te maken en ook nog eens in Kobo’s eigen versie van een epub (de kepub, ofwel de Kobo epub). Calibre kan daar niet mee omgaan, vandaar die wat vage melding over virtual books.
Je kunt natuurlijk de geweigerde boeken downloaden in een epub formaat dat je wel kunt toevoegen aan Calibre. Via de Kobo website (kobobooks.com) kun je met je accountgegevens inloggen, dan naar je bibliotheek gaan en elk boek dat je wilt hebben exporteren naar een bestand (klikken op de stippeltjes achter de naam). Je kunt bij het exporteren kiezen tussen een Adobe DRM bestand (maar dan heb je ook Adobe Digital Editions nodig op je pc) of een SDRM (Social DRM) bestand. Die laatste is vergelijkbaar met de in Nederland gebruikelijke watermerk beveiliging: je hebt een bestand waar niet-zichtbare kenmerken zitten die jou als eigenaar aanduiden, maar je kunt het boek verder op elk apparaat lezen.
Echter… als je dit boek toevoegt aan de Calibre bibliotheek ben ik bang dat Calibre dit niet als hetzelfde boek ziet dat al met annotaties op je Kobo staat. Ik weet het alleen niet zeker omdat ik het niet goed kan testen. Misschien wel, dan heb je het opgelost…
Er zijn ook ingewikkelde oplossingen met scripts en Python die uit de Kobo database op je ereader de annotaties kunnen halen, maar ik weet niet hoever je kennis gaat. Wel heb ik inmiddels begrepen dat annotaties op de Kobo in de map digital editions\annotations\”naam van het boek” staan (voor de niet via Kobo gekochte boeken) en in het bestand .kobo\KoboReader.sqlite staan voor Kobo’s eigen kepub boeken. Handige jongens kunnen met die bestanden rommelen, maar ik laat ze meestal met rust.
Maar gaat het misschien alleen om het maken van een backup voor het geval er iets misgaat met de Kobo ereader? Dan kun je volgens mij ook volstaan met de backup mogelijkheid van de Kobo Utilities plugin. Via het menu “plugin aanpassen”, tabblad “devices” kun je dat instellen (hoe vaak een backup, waar bewaren, en hoeveel kopieën bewaren). In deze backups worden ook de annotaties bewaard zodat je ze in geval van nood kunt terugzetten.