Let op: je bent niet ingelogd. om in te loggen of een account aan te maken. Met een account kun je topics volgen, favoriet maken, een avatar toevoegen, én maak je bovendien automatisch kans op een boekenbon van 25 euro die we elke maand onder onze actieve forumgebruikers verloten!

Home Forums Algemeen Nieuws & Discussie hoe kan ik notities overzetten op de pc?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #40885 Reageer
    ebooksfrans01
    Deelnemer

    Ik heb een Kobo Aura H20 en gebruik die om Franse boeken te lezen. Daarbij maak ik notities van de vreemde woorden om zo een eigen woordenboek aan te leggen.
    Dat gaat prima op de ereader. Graag zou ik die aantekeningen willen overzetten naar de laptop. Echter, na enkele malen contact te hebben gehad met Kobo blijkt dit niet mogelijk te zijn. Op Internet heb ik gezocht en daar gevonden dat het wèl zou moeten kunnen mbv Calibre.
    Dat heb ik ook geprobeerd, maar het commando’annotaties overzetten naar pc’ werkt niet en blijft grijs.
    Is er toch nog een mogelijkheid om mijn annotaties/notities over te zetten op de PC? Zou fijn zijn, want als de ereader stuk gaat ben ik alles kwijt. Annotaties worden niet in de Kobo Cloud opgeslagen.

    #41929 Reageer
    Richard de Boer
    Gast

    Heb je het geprobeerd via de Kobo Utilities plugin in Calibre? Die plugin moet je apart installeren. Ik zie wat mogelijkheden voor het overnemen van annotaties, maar ik weet niet in hoeverre het voor jou werkt.

    #42032 Reageer
    ebooksfrans01
    Deelnemer

    Ik heb de plugin van Kobo utilities geïnstalleerd. Dat werkt niet. Ik heb een printscreen in de bijlage geplaatst.
    Zoals je ziet, blijft het commando in het uitklapmenu, dat ik nodig heb, grijs en werkt dus niet.

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    #42045 Reageer
    Richard de Boer
    Deelnemer

    Vraag: heb je bij het openen van het Kobo Utilities menu het boek in de apparaat database geselecteerd (apparaat of geheugenkaart icoon) inplaats van hetzelfde boek in de Calibre bibliotheek (bibliotheek icoon)?

    Ik heb even een test gemaakt door een notitie te maken in een boek op de Kobo en vervolgens de Kobo weer gekoppeld aan Calibre. Bij het boek in de apparaat database krijg ik hetzelfde menu als bij jou, maar bij de Calibre bibliotheek kan ik de op de Kobo gemaakte notitie openen. Zie attachment.

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    #42049 Reageer
    Richard de Boer
    Deelnemer

    Toevoeging: anders zou het misschien nog iets te maken kunnen hebben met DRM beveiliging, maar dat kan ik niet testen want van de paar boeken met DRM die ik ooit heb gekocht heb ik die vreselijk irritante beveiliging verwijderd en het bewaarde origineel kan ik niet meer openen vanwege een niet meer bestaand Adobe ID nummer (waardeloos systeem…)

    #42053 Reageer
    ebooksfrans01
    Deelnemer

    bedankt voor je support. Helaas lost dit het probleem nog niet op.

    Als ik mijn ereader koppel aan de laptop en Calibre open, zie ik bij ‘apparaat’ welke boeken op de Kobo staan.
    Bij ‘bibliotheek’ staan die boeken NIET vermeld.
    Ik heb geprobeerd die in de bibliotheek te kopiëren/ slepen, maar dat wordt geweigerd, met de mededeling dat niet kan omdat het een virtueel boek is. Hoe kan ik mijn boek dan toch in de bibliotheek krijgen en hopen dat ik dan wel de aantekeningen kan zien en kan overzetten naar de laptop?
    zie in de bijlage de printscreen van de foutmelding.

    En hoe weet ik of er die DRM beveiliging op zit?

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    #42077 Reageer
    Richard de Boer
    Deelnemer

    Oh jee… boeken gekocht bij Kobo zelf? Ja, dan heb je definitief met DRM beveiligde boeken te maken en ook nog eens in Kobo’s eigen versie van een epub (de kepub, ofwel de Kobo epub). Calibre kan daar niet mee omgaan, vandaar die wat vage melding over virtual books.

    Je kunt natuurlijk de geweigerde boeken downloaden in een epub formaat dat je wel kunt toevoegen aan Calibre. Via de Kobo website (kobobooks.com) kun je met je accountgegevens inloggen, dan naar je bibliotheek gaan en elk boek dat je wilt hebben exporteren naar een bestand (klikken op de stippeltjes achter de naam). Je kunt bij het exporteren kiezen tussen een Adobe DRM bestand (maar dan heb je ook Adobe Digital Editions nodig op je pc) of een SDRM (Social DRM) bestand. Die laatste is vergelijkbaar met de in Nederland gebruikelijke watermerk beveiliging: je hebt een bestand waar niet-zichtbare kenmerken zitten die jou als eigenaar aanduiden, maar je kunt het boek verder op elk apparaat lezen.

    Echter… als je dit boek toevoegt aan de Calibre bibliotheek ben ik bang dat Calibre dit niet als hetzelfde boek ziet dat al met annotaties op je Kobo staat. Ik weet het alleen niet zeker omdat ik het niet goed kan testen. Misschien wel, dan heb je het opgelost…

    Er zijn ook ingewikkelde oplossingen met scripts en Python die uit de Kobo database op je ereader de annotaties kunnen halen, maar ik weet niet hoever je kennis gaat. Wel heb ik inmiddels begrepen dat annotaties op de Kobo in de map digital editions\annotations\”naam van het boek” staan (voor de niet via Kobo gekochte boeken) en in het bestand .kobo\KoboReader.sqlite staan voor Kobo’s eigen kepub boeken. Handige jongens kunnen met die bestanden rommelen, maar ik laat ze meestal met rust.

    Maar gaat het misschien alleen om het maken van een backup voor het geval er iets misgaat met de Kobo ereader? Dan kun je volgens mij ook volstaan met de backup mogelijkheid van de Kobo Utilities plugin. Via het menu “plugin aanpassen”, tabblad “devices” kun je dat instellen (hoe vaak een backup, waar bewaren, en hoeveel kopieën bewaren). In deze backups worden ook de annotaties bewaard zodat je ze in geval van nood kunt terugzetten.

    #54328 Reageer
    vissertw
    Deelnemer

    Nog even over die notities van die Frans woorden naar PC/Laptop.

    Ik weet niet wat jouw mogelijkheden zijn, maar ik heb bij mij wat zitten proberen, als volgt:

    Ik heb een iRiverStory met toetsenbord, er kan ook een geheugenkaartje in, ik heb op dat kaartje een nieuwe map Notities gemaakt en in die map iets geschreven, met het kaartje in de e-reader dus.
    Als ik dat kaartje op de PC ontkoppel , uit de reader haal en in de PC stop kan ik die map Notities openen, lezen en bewerken.

    Ik hoor wel wat je er van vindt ebooksfrans.

    Groeten,

    Ton.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
Reageer op: Reactie #54328 in hoe kan ik notities overzetten op de pc?
Je informatie: