Let op: je bent niet ingelogd. om in te loggen of een account aan te maken. Met een account kun je topics volgen, favoriet maken, een avatar toevoegen, én maak je bovendien automatisch kans op een boekenbon van 25 euro die we elke maand onder onze actieve forumgebruikers verloten!

Home Forums Ereaders Algemene topics over ereaders Hoe kies je de juiste ereader?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #19177 Reageer
    Martijn
    Deelnemer

    Het kan als beginnende (maar ook als gevorderde) digitale lezer best lastig zijn om een nieuwe ereader uit te kiezen, er is aardig wat keus. Amazon? Kobo? Pocketbook? Of gewoon een goedkoop apparaat bij de Hema, Aldi of Intertoys?
    Waar let jij op als je binnenkort misschien een nieuwe ereader gaat kopen? Wat zijn belangrijke eigenschappen die een ereader volgens jou moet hebben?
    Of waar heb je op gelet bij de aanschaf van je huidige ereader, wat was voor jou belangrijk?

    #19653 Reageer
    HildaT
    Deelnemer

    Waar ik op heb gelet is:
    Het formaat, je moet ‘m gemakkelijk mee kunnen nemen het liefst in je binnenzak.
    Het scherm, deze moet niet glimmen zoals bij een tablet.
    Interne verlichting zodat je ook in bed kan lezen zonder dat het bedlampje er bij aan moet.
    Batterijduur.
    Bedieningsgemak. Op de Kobo Glo en de Aura zitten maar 2 knoppen aan/uit en een lichtknopje.
    Interne opslag vind ik niet echt belangrijk er staan nu 157 boeken op mijn ereader en ik heb nog maar 227 Mb van de 3 Gb in gebruik.
    Verder heb ik reviews gelezen en heb ik in de winkel verschillende ereaders bekeken voor ik een kocht.

    #19693 Reageer
    ladyavenue
    Deelnemer

    Eerst wil ik weten of er woordenboeken aanwezig zijn omdat ik in verschillende talen lees. Mijn eerste Cybook Gen 3 had dat niet dus moest ik steeds met een papieren woordenboek erbij lezen. Niet zo confortabel natuurlijk.
    Met de Sony T2 ben ik best al enkele jaartjes zoet en de woordenboeken vallen mee.
    De volgende zal waarschijnlijk een Kobo zijn met backlight. Ik denk dat die ook voldoet qua woordenboeken maar ik heb er nog nooit
    een kunnen testen omdat er in mijn buurt weinig ereaders te koop zijn uitgezonderd de Tolino bij de Standaard in België.
    Batterijduur is belangrijk maar interne opslag hoeft niet zo veel te zijn. Licht aavoelen in de handen is ook een must.
    Niet glimmen en een zonlicht accu in de toekomst. En vooral niet meer vastlopen.

    #23045 Reageer
    Sterrenvis
    Gast

    Ik kamp al een tijdje met hetzelfde dilemma. Ik heb uren en uren gesurft, vervolgens x aantal winkels afgelopen en ben er nog niet uit welke e-reader ik ga kopen.
    Tot nu toe las ik boeken op mijn ipad (onder het motto, roeien met de duren riemen die je al gekocht hebt 😉 ) maar dat is inderdaad verre van ideaal. Het scherm reflecteert in de zon, na een halfuurtje lezen in volle zon moet ie “afkoelen” (hoewel dit sterk afhangt van het type cover dat je gebruikt)

    Kortom tijd voor een e-reader!
    Misschien kunnen jullie me helpen de knoop door te hakken?
    Ik ben op zoek naar:
    1) gebruiksgemak. Bediening met één hand lijkt me handig, dus pluspunt voor de readers die knopjes hebben en/of tikbediening achteraan. Als de pageflip moeiteloos en vlot gaat op het touchscreen is het ook goed, maar van wat ik gezien heb op de demo-toestellen in de winkels moet je soms wel 3x tikken én op de perfecte plaats, vooraleer de pagina omdraait.
    2) ingebouwde schermverlichting. Een must. Ik zie mezelf niet klooien met die externe lampjes of hoesjes-met-licht
    3) geen doorschijnende pagina’s, en liefst een vloeiende pageturn. Niet dat je nog 5 seconden de tekst van de vorige pagina door de nieuwe tekst ziet staan.
    4) Prijs. Het liefst had ik eentje gekocht van 70-80 euro.

    Verder wil ik nog meegeven dat ik familie heb die binnenkort nr de VS gaat dus mogelijk een kindle/nook/… kan meebrengen voor me.

    Tot zover heb ik al vastgesteld dat de e-reader ontwikkelaars wel een vuil spelletje spelen hierin. Ik denk niet dat ik erg veeleisend ben, gewoon een degelijk toestelletje met een lampje, meer lijkt voor mij niet nodig. Maar blijkbaar vindt haast elke producent het nodig om jaar na jaar een nieuwe e-reader op de markt te brengen zonder lichtje, om dan 40 eur meer te kunnen rekenen voor het duurder model, dat dan een pak extra (onnodige) functies heeft…én het lichtje. Tjeezes, hoeveel kost een ledje tegenwoordig? Zelfs mijn eerste nokia-gsm die zo groot was als een tv-remote had schermverlichting! 😀

    Mijn conclusies van mijn marktstudie zover (vul aub aan waar je kan en repliceer gerust als er iets fout is. Heb alle hulp nodig 🙂 )

    – Kindle Paperwhite: relatief duur voor wat je maar krijgt. Voor 105€ heb je een model dat constant reclame op je afvuurt. Wel al ergens gelezen dat je dit gratis zou kunnen laten uitschakelen omdat de reclame niet van toepassing is in je land. Kan iemand dit bevestigen? Lijkt me sterk dat Amazon hierop zou zwichten, dan kan gelijk wie uit de US dat toch ook beweren dat hij/zij in het buitenland woont om gratis de reclame te de-activeren? Geen uitbreidbaar geheugen, plus ondersteunt geen ePub, wat weer converteren betekent (al mijn boeken momenteel ePub). Lukt dat converteren makkelijk/snel? Ik heb gelezen over Calibri dacht ik, iemand ervaring met het converteren? Blijft het boek even leesbaar? (al eens een boek gehad waarbij elk woord bijna werd “onderbroken” middenin, omdat de uitvulling niet meer klopte…Of kan je dit dan manueel aanpassen op een e-reader (kantlijnen) )

    – Kobo Aura: 99€. Uit reviews gelezen dat deze vaak vastloopt en dat de vorige pagina blijft doorschijnen.

    – Tolino Shine: 99€. Basic model, maar weinig negatiefs over gelezen. Valt me op dat je in boekenhandel in NL voor amper 30€ meer de Vision2 kan kopen, die waterproof is. (In belgie kost deze 40 tot 60 euro meer dan de Shine) Hoewel ik mijn budget lager hield, leek me dit wel een interessante deal gezien ik vaak lees op strand, in bad enz. Wel al reviews (vooral duitse) gezien waaruit blijkt dat de waterproof overroepen is, eerder spatwaterbestendig (te zien aan het feit dat de micro-usb uitgang niet beschermd is door bvb een siliconen flapje)

    – Pocketbook: te koop in Mediamarkt. Hét schoolvoorbeeld van een trage en niet-vloeiende pageturn. Njet dus.

    – Sony: haast nergens meer te koop, maar van wat ik nog kon terugvinden over de PRS-T2 had die ook geen lampje…

    – icarus: Ook @mediamarkt. weinig info over te vinden. Denk dat pas vanaf model “illumina” schermverlichting aanwezig is (duh) en daarvoor tel je ook alweer 120 eur neer. Hadden slechts één model in winkel zelf (+300 eur) de rest is via webshop. Ervaring iemand?

    – “Billow”: te verkrijgen in Aldi BE vanaf 13/6. Kostprijs 79,99€ mét lichtje. Ik werd bijna euforisch toen ik het las. Einde zoektocht denk je dan. Maar dan google je toch nog effe en vind je haast niks van info, en wat je vindt is niet veelbelovend. De website van de fabrikant ziet er amateuristisch uit en verschaft weinig info. Al helemaal niet over het aangeboden model bij Aldi (bestaat zogezegd niet?) In aldi folder staan twee modelnr’s de BK6031L (zwart) en MDB-6L (wit).
    Merkpunt: GEEN WIFI! Dat is tot nu toe het énige model dacht ik zonder wifi. Vandaar de prijs dus…
    Gebruikers:is Wifi noodzakelijk? Ik zoek niet rap woorden op, en zet mijn boeken meestal in één keer via de pc over. Had al gelezen dat die browsers mega traag zijn dus dat internetten enz toch niet aan te raden is. Is wifi dan zo’n must? Ik haal niet rap boeken van een internetwinkel en lees eigenlijk enkel in het NL dus dat woordenboek is ook geen must…
    Specs over de accu staan er niet bij, enkel dat “tot 7.000 pagina’s meegaat”. Andere drukken deze uit in tijd/mAh maar nee, den Aldi rekent de pagina’s. Kan verkeerd zijn, maar is 7.000 pagina’s niet wat aan de weinige kant voor accuduur? Denk dat batterij met moeite dus een weekje op reis zou meegaan. Wat men zegt van Kindle (tot 2 maand) geloof ik ook niet echt, heeft iemand hier ervaring mee? Als je bvb een week op reis gaat en elke dag veel leest, moet je dan opladen tussenin?

    Alle tips zijn welkom! Voorlopig gaat mijn keuze vooral tussen de Kindle PW, die Tolino waterproof (als hij dat al is) en evt. dien van den Aldi, als uit jullie reacties blijkt dat wifi eigenlijk niet echt een must is…

    Groetjes en bedankt om te willen lezen/reageren!

    #23051 Reageer
    zetmolm
    Deelnemer

    Bij iedere fatsoenlijke reader kun je zelf instellen om de hoeveel pagina’s het scherm wordt ververst. Als je dat iedere pagina laat doen, heb je nooit last van doorschijnende pagina’s (‘ghosting’ is de term die daarvoor gebruikt wordt). Standaard staat dit altijd op een groter aantal pagina’s, waardoor de demomodellen in de winkels je geen goede indruk geven. Als een review zegt dat een vorige pagina blijft doorschijnen, heeft de reviewer waarschijnlijk niet de moeite genomen de opties goed in te stellen. Helaas zijn er op het web nogal wat reviews te vinden van mensen die ondeskundig zijn, of, erger nog, partijdig. Daar moet je als lezer dan maar doorheen zien te prikken.

    Zo’n Aldi-reader van vaag merk, daar zou ik met een grote boog omheen lopen. Ik heb in het algemeen nooit veel goede berichten gehoord over dit soort C-merken. Deze reader kan natuurlijk net de uitzondering zijn, maar dan zou ik toch eerst afwachten tot er een flink aantal positieve reviews over te vinden is.

    Het aantal klachten over de Kobo moet je wel in perspectief zien: Kobo is volgens mij verreweg het meest verkochte merk in Nederland, en het aantal klachten per 1000 verkochte exemplaren is waarschijnlijk niet hoger dan bij andere merken. De Kobo-gebruikers die ik ken in mijn omgeving zijn allemaal dik tevreden. Overigens schijnt de belangrijkste reden waarom een Kobo vastloopt te zijn dat mensen er in één keer honderden of duizenden boeken op proberen te zetten. Dat moet je met een Kobo dus niet doen; kleine aantallen tegelijk werkt prima. En een aantal problemen die Kobo in het verleden wel eens had, zijn met nieuwere firmwareversies opgelost.

    Sony maakt al een hele tijd geen readers meer, en de PRS-T2 had inderdaad geen lampje. En als je nu nog ergens een Sony kunt kopen, is de kans dat de batterij inmiddels einde levensduur nadert zeer groot. Niet doen dus.

    Ik heb twee PocketBooks in huis, en heb absoluut geen last van ’trage en niet-vloeiende pageturn’. Ik weet niet wat er mis was met het demo-exemplaar dat je gezien hebt. PocketBook is weliswaar niet de snelste bladeraar die op de markt is, maar slaat de pagina’s nog altijd sneller om dat jijzelf met een papieren boek kunt doen.

    Ik heb geen ervaring met Kindle, maar weet wel dat conversie van ePub naar AZW3 in het algemeen probleemloos gaat, zolang er geen DRM in de weg zit op je ePubs. Maar die DRM is dan ook nog simpel te verwijderen.

    De Tolino ken ik ook niet van dichtbij.

    Recente readers van Icarus onderscheiden zich doordat ze op Android draaien. Voordeel is dat je zelf apps kunt installeren, nadeel is dat de batterij sneller leegloopt.

    Verder zou je nog in je overwegingen mee kunnen nemen of je het belangrijk vindt dat je zelf allerlei opmaakopties kunt instellen. Bij de Kindle is dat minimaal, bij Kobo en PocketBook vrij uitgebreid. En zijn bijvoorbeeld woordenboeken belangrijk voor je, dan zijn die van Kindle juist weer de beste.

    En houd er rekening mee dat geen enkel elektronisch apparaat de volle zon prettig vindt. Het beeld van een E Ink-reader is wel uitstekend leesbaar in de zon, maar als het apparaat te heet wordt gaat het kuren vertonen. En dat geldt voor ieder merk. In de handleiding van mijn PocketBook staat bijvoorbeeld dat de bedrijfstemperatuur ligt tussen 0 °C en 40 °C. Dus dat ‘afkoelen’ blijft nodig.

    Wifi gebruik ik nooit. Ik zet m’n boeken over van de PC. Als ik op het Internet wil browsen gebruik ik wel een computer (of tablet of telefoon); daar is een E Ink-scherm niet echt geschikt voor. Of anders gezegd, webpagina’s zijn nooit geoptimaliseerd voor E Ink-schermen. Maar als je bijvoorbeeld op reis bent en een boek op je reader wilt downloaden zonder dat je je computer bij de hand hebt, is Wifi juist weer onmisbaar.

    De opgegeven accuduur moet je altijd met een korreltje zout nemen. Kindle zegt wel 2 maanden, maar in de kleine lettertjes staat dat je dan een half uur per dag mag lezen, waarbij je 1x per minuut een bladzij omslaat. Dat zijn dus maar 60 x 30 = 1800 pagina’s. Mijn ervaring met verschillende readers is dat ik ze ca. 1x per week moet opladen als ik veel lees. Als je Wifi gebruikt, gaat je accu een stuk sneller leeg. De verlichting gebruikt natuurlijk ook wat stroom, maar dat valt mee. 3-4 boeken die op papier elk zo’n 250-300 pagina’s dik zijn per batterijlading moet zeker haalbaar zijn, en als je ‘zuinige’ instellingen kiest (en bijv. ‘ghosting’ voor lief neemt) nog wel meer. En dat geldt voor elke reader van degelijk merk. (behalve Icarus, die met z’n Android dus wat minder lang meegaat – mensen klagen wel dat ze elke 2-3 dagen moeten opladen.) Als je een week weggaat zou ik voor de zekerheid toch altijd een oplader meenemen.

    Als je voor een van de bekende merken gaat (Kobo, Kindle, PocketBook, Tolino) kun je je daar nauwelijks een buil aan vallen. Het is dan toch een kwestie van kijken welke eigenschappen voor jou persoonlijk de doorslag moeten geven.

    Succes met de keuze!

    #23071 Reageer
    Joan
    Deelnemer

    @ladyavenue

    Ik weet niet waar jij woont en/of werkt in België. Ik woon en werk meestal in Brugge. Ik heb een Kobo Aura HD van de eerste generatie met 6.8 inch scherm, een Kindle Paperwhite en sinds Kerstmis een Kindle Voyage door de vriend van mijn dochter meegebracht uit Duitsland. Ook mijn Cybook leeft nog altijd maar blijft al een tijdje ongebruikt in de kast.

    Zowel Kindle als Kobo hebben goede verklarende woordenboeken. Vooral deze van de Kindle reageren zeer snel. Om ghosting te vermijden ververs ik de Kobo meestal om de pagina. De Kindle Voyage levert zonder aan de instelling te veranderen constante kwaliteit.

    Persoonlijk vind ik HD-kwaliteit, constante kwaliteit van de letters, verklarende woordenboeken én licht onontbeerlijk. Over HD-kwaliteit en het extra prijskaartje dat daaraan vast hangt kun je twisten. Voor mij kan de kwaliteit van een scherm nooit hoog genoeg zijn maar niet iedereen is daar even gevoelig aan.

    #23072 Reageer
    Gast
    Gast

    Ik heb een vraagje. Ik heb een Kobo Aura HD ereader en ben hier zeer tevreden over. Boeken die ik via Amazon koop configureer ik via Calibre en dit werkt perfect. Nu ben ik van plan om een tweede ereader aan te schaffen en omdat ik al een Kobo reader heb wil ik nu toch gaan kiezen voor een Kindle reader. Ik ben op zoek naar een waardige kindle reader die enigszins te vergelijken is met de Kobo Aura HD.

    Welke Kindle ereader zouden jullie aanbevelen? En waar kan ik deze het beste (goedkoopste) kopen? Ik woon aan de Duitse grens dus ook winkels in Duitsland kunnen aanbevolen worden.
    Als ik bij Amazon.com (USA) een kindle ereader aanschaf moet ik dan nog belasting/invoerrechten betalen?

    #23074 Reageer
    Joan
    Deelnemer

    @Gast

    Welke Kindle – een Paperwhite 2 of een Voyage – voor jou het beste is hangt af van jou wensen en mogelijkheden.

    Een Paperwhite is een stuk goedkoper maar mist HD en is iets groter en dikker. Het scherm is verzonken net als bij de HD. Prettig leest hij wel.

    Ik hou heel erg van mijn Kindle Voyage en ben er heel blij mee. Het is een fijn toestel om van te lezen. Het is klein en dun, verandert automatisch de lichtsterkte en heeft in de rand ingewerkte bladerknoppen. Het is een duur speeltje maar wel één die dagelijks meerdere uren gebruikt wordt. De iets grotere KOBO gebruik ik eerder professioneel op kantoor.

    In Nederland kun je elke Kindle via Amazon.nl – die je naar de Duitse of Britse winkel stuurt – geleverd krijgen voor een paar € meer dan je in Duitsland betaalt. In België was de Voyage enkele maanden geleden nog niet leverbaar. In elk geval moest levering in België enkele maanden geleden nog via de USA en daar zijn inderdaad invoerrechten en verzendingskosten op verschuldigd. Of dit nu nog zo is moet je even na zien.

    Als je de Kindle met reeds gekochte boeken wilt gebruiken, koop die dan wel via de Amazon winkel waar je die boeken koopt of koop hem als geschenk. In het laatste geval kun je dan zelf na ontvangst aangeven met welke account je hem wilt verbinden. Dat is gemakkelijker dan van account te moeten veranderen.

    Als je dicht bij de Duitse grens woont en in België zou ik op het internet naar een Duits exemplaar speuren. De Paperwhite 2, wat zwaarder, ouderwetser en zonder HD maar wel een uitstekend toestel – hadden ze in het najaar vaak in (lichte) promotie met pakken te koop -. De Voyage is er daar minstens een tijdje uit geweest, wellicht wegens te weinig algemene voorraad of klachten. Zelf heb ik een prima exemplaar van zowel de Paperwhite 2 als de voyage.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
Reageer op: Reactie #23074 in Hoe kies je de juiste ereader?
Je informatie: