Let op: je bent niet ingelogd. om in te loggen of een account aan te maken. Met een account kun je topics volgen, favoriet maken, een avatar toevoegen, én maak je bovendien automatisch kans op een boekenbon van 25 euro die we elke maand onder onze actieve forumgebruikers verloten!

Home Forums Ereaders Kobo Ik zie maar 3,15 GB ipv 4

  • Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren geleden door Bart Fernhout.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #24502 Reageer
    PetraS
    Deelnemer

    Als ik de Kobo glo HD aansluit op de pc dan zie ik maar een capaciteit van 3,15 GB.
    Ik dacht toch dat het 4GB zou moeten zijn?
    Zijn er meer mensen met een KOBO GLO HD die maar 3,15 GB hebben?

    vr. gr,

    Petra S

    #24503 Reageer
    annemiek
    Deelnemer

    hi Petra, de uitleg staat ook op de doos van de Glo HD. In totaal heeft het 4 gb intern geheugen maar daarvan word een gedeelte gebruikt om het besturingssyteem op te laten draaien. Dit is hetzelfde als een mobiele telefoon of welk ander soort toestel met een intern geheugen.

    #24504 Reageer
    PetraS
    Deelnemer

    Hoi Annemniek,

    Dat begrijp ik. 🙂 Alleen ik heb maar 3,15 GB als geheel.. dus wat ik in gebruik heb als OS en eigen data (ca 100 boeken) zit ik nu op 3,09 GB vrij. Ik ben dus 750 MB “kwijt”.
    Als ik datzelfde op mijn pc of laptop bekijk qua schijfruimte zie ik de gehele capaciteit van de schijf en wat er over is na aftrek van OS en data.
    Ik zou dus denken dat ik hier op de Kobo dus iets zou zien van cap. 4 GB en na instal van OS en data de resterende capaciteit.

    #24510 Reageer
    annemiek
    Deelnemer

    hi Petra, als het goed is zit er een heel stuk ‘verborgen’ voor de eindgebruiker wat die ontbrekende mb’s zijn. ik zit in ieder geval mijn met h2o ook rond de 3,15 GB vrij geheugen als deze leeg zou zijn. en ik weet dat bij mijn vorige reader (de sony) het ook zoiets was, van de 2gb had je daar 1,5 gb beschikbaar voor eigen gebruik

    #24514 Reageer
    Ton
    Gast

    Dat is ook eigenlijk een van de redenen dat ik nog niet ben over gestapt naar een andere reader. Ik gebruik nog steeds een iRiver Story, doet precies wat hij doen moet.
    Ok, die heeft geen schermverlichting maar wel mogelijkheid voor externe opslag, daar kunnen luisterboeken worden opgezet, die kan ik dus ook beluisteren, net zoals muziek met of zonder headset, er zit een toetsenbord op, ik kan aantekeningen maken, er zit een agenda in en ik kan er gesprekken mee opnemen.
    Ik vind het maar een rare markt, eigenlijk maar een grote speler die samen met Albert Heijn, lees Bol.com de markt en de prijs bepaalt.
    En dan zijn de mogelijkheden van zo een apparaat tegenwoordig maar zeer beperkt beperkt vind ik.

    Groeten,

    Ton.

    #28974 Reageer
    vinz3nt
    Deelnemer

    Dat komt mede omdat geheugencapaciteit binair wordt berekend en niet decimaal, iedereen gaat er klakkeloos vanuit dat 4 gigabyte 4000 megabyte is maar in werkelijkheid is dit 3.7 gigabyte maar elke fabrikant noemt dat 4 gigabyte. Elke fabrikant doet dit, ook met je harde schijf, usb drive, mp3 speler. Ten eerste lijkt de opslag groter wat beter verkoopt voor de fabrikant natuurlijk maar vooral zou anders iedereen vragen stellen over de vreemde capaciteiten.
    Je Kobo heeft dus in werkelijkheid 3.7 GB waarvan al een gedeelte in gebruik is door het besturingssysteem en allerhande rommel die er al op staat.

    #29033 Reageer
    Joan
    Deelnemer

    Nou, na bijna 1.5 jaar lezen heb ik nog een goede 2.6 GB over en ik lees best veel. Nota kunnen nog steeds worden genomen – ook zonder fysiek toetsenbord kan dat -. Licht en woordenboeken zijn best handig en de schermresolutie is tegenwoordig vaak HD. Bovendien zijn de toestellen sneller en hoeft niet meer om de pagina ververst te worden. Toegegeven, muziek of een audioboek beluisteren is er meestal niet meer bij. Daar hebben we toch een mobieltje voor?

    #29038 Reageer
    Bart Fernhout
    Gast

    Elke e-reader heeft een besturings-systeem. Anders zou je de boeken niet op je scherm komen. Nu is het vervelend als je een E-reader koopt en deze vermeld op de doos dat je 4 Gb heb en na opstart blijk je maar in het echt 3.15 Gb te hebben.

    Bedenk het volgende Als je op je computer kijkt staat er B.V. dat je een HD heb van 500Gb. Maar zodra je echt kijk blijkt er maar 427 Gb vrij te zijn. ALA nu kan je alleen maar zien wat er vrij is omdat er windows op staat. Deze besturings-systeem geef jou de mogelijkheid om te zien wat er vrij is.

    Terug bij je E-reader:
    Het volgende zit in een stukje systeem geheugen.
    – Communicatie protocol Voor gebruik USB
    – Accu Controle om weer te kunnen geven hoeveel je nog heb
    – Audio programma om muziek en luister boeken af te spelen (Optioneel niet alle E-readers hebben dit)
    – WIFI communicatie om je E-boeken via je site waar je de boeken gekocht heb binnen te talen.
    – Schermweergave en bediening (Als je een touch screen heb).

    Dit alles bij elkaar opgeteld kom je gemakkelijk aan z’n 500 KB. Wat heel weinig is voor een mooie E-reader.
    (Ik kom uit de periode dat computers nog maar max 64 Kb kon hebben dus elk bitje telde)

    Vinc3nt Heeft het bij de juiste eind met berekeningen van het geheugen.
    Vooraf wordt er door de producent gerekend met 1000 bytes = 1 Kb maar de computer rekend met 1024 bytes = 1 KB Doorrekenend 1024 Kb = 1 Mb 1024 Mb = 1 Gb Uiteindelijk verlies je dus een hoop bytes als je rekend vanuit de 1000 tallen.

    Nu nog een leuk geintje waar ongemerkt inhoud verlies mee optreed. Ook al is dit niet veel.

    De E-readers worden op verschillende manieren ingedeeld (Geheugen indeling geschied in blokken). Hiermee bedoel ik De omvang van het geheugen bepaald hoe de indeling gemaakt wordt. Als je een E-reader heb van 4 Gb dan is de indeling FAT32 is je E-reader 8 Gb of hoger dan is de indeling NTFS. Kort door de bocht uitleg FAT32 wil niets meer zeggen dat er een geheugenindeling vam maximaal 2 tot de macht 32 blokken gemaakt kan worden dat is dus 4294967296 blokken. Elke blok wijst naar de volgende. NTFS heeft deze beperking niet. Gevolg er kunnen gewoonweg meer blokken gemaakt worden.
    Ook een voordeel bij FAT32 is dat de blokken kleiner kunnen zijn dan bij NTFS (De volgende uitleg geeft aan waarom dit een voordeel is)

    Als ik nu een boek heb die ik op de computer heb staan En ik kijk via eigenschappen Dan geef dit boek een omvang aan van b.v 2.3 Mb Maar kijk je bij geavanceerd dan zeg de computer dat het schijfgeheugen gebruikt van 2.7 Mb.

    Dit verschil zal misschien kleiner zijn op je E-reader.
    Op Je computer gebruik je NTFS en op je E-reader FAT32. JE computer heb dus NTFS blokken gemaakt van 32 KB per stuk. waarvan ongeveer 1 Kb informatie voor de blok is en de rest het boek.
    Bij FAT32 is dit maar 500Bytes. Dus al een winst van 500 Bytes. EN is soms NTFS voor geheugen een nadeel. Maar FAT32 kan maximaal 4 GB besturen en dus moet bij hogere geheugen NTFS gebruikt worden.
    Maar de naam van het boek wordt geschreven in 1 blok. Ongeacht hoe groot het blok is. Daarom mag in windows bestand namen zo groot zijn.
    Daarnaast houd het geheugen bij welke blokken er gebruikt zijn en welke vrij. Tevens wordt er bijgehouden welke blokken aan elkaar gelinkt zijn. Dit alles kost opslag geheugen.

    Nu zou je dus denken dat als je 100 boeken op je E-reader zet dat je ongeveer 0.10 Gb kwijt zou zijn. Maar door dat alles bij elkaar opgeteld wordt ben je dus in werkelijkheid 0,14 Gb kwijt. Die 0,04 Gb is dus informatie die bijhoud waar alles in je e-reader geheugen staat.

    Dit lijkt een beetje op een schaak bord. De toren staat op het bord is niet genoeg informatie. Hij staat op H3 is genoeg informatie. Maar het is wel extra informatie die nodig is om de toren te vinden. Zo ook is het met boeken in je E-reader. Je e-reader zegt dus je wilt boet a lezen die begint op blok 100 en volgende blok is 105 in blok 105 staat vorige blok is 100 en volgende blok is 103 enz. Maar in blok 105 staat ook: Ik ben onderdeel van het boek a en ben blok nummer 2 in de gehele blokken volgorde. Ergens anders staat weer opgeslagen Blok 100 = 1e blok, blok 105 = 2e blok enz.

    Deze methode van opslaan is handig omdat je dan makkelijk naar bepaalde paginas kan gaan.

    Ik zie dat ik weer eens lekker veel schrijf. Ik hoop dat u er uit kan komen. Ik probeer aan te geven waarom u zich inderdaad nooit blind moet staren op de waarde die op de doos staat.

    1 hele simpele tip om de vrij ruimte op een E-reader te bereken is Neem het getal aan Gb en haal dar gewoon 20% vanaf. Dan kom je met een redelijke zekerheid op de vrije ruimte die heb om je boeken op weg te zetten.

    Bart.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
Reageer op: Reactie #24510 in Ik zie maar 3,15 GB ipv 4
Je informatie: