Let op: je bent niet ingelogd. om in te loggen of een account aan te maken. Met een account kun je topics volgen, favoriet maken, een avatar toevoegen, én maak je bovendien automatisch kans op een boekenbon van 25 euro die we elke maand onder onze actieve forumgebruikers verloten!

Home Forums Ereaders Kobo instellen lettertype en -dikte

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #23388 Reageer
    Bob45
    Gast

    Op nieuwe Kobo Aura e-boeken gezet via abonnement Ellyschoice. Liefst lees ik tekst in schreefloze letter, zoals AvenirNext of GillSans. Helaas is niet bij alle boeken het lettertype en -dikte in te stellen. Wel de lettergrootte, in dat geval van het Standaard-lettertype. Geen ramp, behalve bij een paar boeken met standaardletter die te dun is om fijn te kunnen lezen, zoals bij “De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry” van Rachel Joyce, uitgever De Bezige Bij. Ellyschoice zegt hieraan niets kunnen doen, zo wordt het boek door de uitgever aangeleverd. Probleem aan Kobo voorgelegd en erbij verteld dat het lettertype van het colofon en hoofdstuktitel wel is te wijzigen maar niet de tekst van het boek zelf. En – opmerkelijk – bij het zelfde boek op de iPad is het lettertype wel te veranderen. Reactie Kobo: iPad werkt anders en Ellychoice heeft gelijk, d.w.z. voor een oplossing moet ik bij de uitgever zijn. Van De Bezige Bij kreeg ik een nieuw bestand. Geen verschil! Later liet de uitgever nog weten dat ze het bestand nog eens tegen het licht hebben gehouden en dat de betreffende Epub voldoet aan internationale afspraken. M.a.w. aan het bestand kan het niet liggen.

    Verwijzing naar internationale afspraken draagt niet bij aan een oplossing. Geen idee waarover die afspraken gaan. En uitgevers die zorgen voor Epub’s met instelbaar lettertype hebben het – denk ik – beter begrepen. Nu mijn vragen. Is het niet kunnen instellen van het lettertype en -dikte een bekend probleem? Weet iemand een oplossing? Doe ik zelf misschien iets verkeerd?

    #23389 Reageer
    zetmolm
    Deelnemer

    Veel uitgevers willen maar niet snappen hoe je een boek het beste kunt opmaken voor ereaders, en dan krijg je dus dit soort problemen. Ik vermoed dat het lettertype in het boek is ingebakken en dat de Kobo daar niks anders van kan maken.

    Heb je Calibre? Dan kun je de Modify ePub plugin installeren. Daarmee kun je o.a. ingebakken lettertypes uit het boek slopen, en vervolgens kun je op je Kobo wel het lettertype aanpassen.

    O ja, als er DRM op je boek zit, moet je dat wel eerst eraf halen.

    #83938 Reageer
    Ineke
    Gast

    Heb alles gedaan wat hierboven staat en het de nieuwe epub op kobo glo HD gezet maar kan nog steeds mn lettertype niet veranderen

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Reageer op: Reactie #83938 in instellen lettertype en -dikte
Je informatie: