Let op: je bent niet ingelogd. om in te loggen of een account aan te maken. Met een account kun je topics volgen, favoriet maken, een avatar toevoegen, én maak je bovendien automatisch kans op een boekenbon van 25 euro die we elke maand onder onze actieve forumgebruikers verloten!

Home Forums Ereaders Kobo Kobo en Calibre

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Berichten
  • #54236 Reageer
    trolletje
    Deelnemer

    Zetmolm: na bijna vijf maanden van alles en nog wat te hebben geprobeerd, heeft jouw tip mij geholpen. Afgemeld op mijn ereader van het Kobo account. Toen ging hij opnieuw laden en opstarten. Weer aangemeld waarmee al mijn boeken er weer opstonden. En nu… eindelijk, eindelijk na al die maanden herkent Calibre mijn ereader weer. Ik ben super blij! Heel erg bedankt voor je tip.

    Ook ik hoop dat hij nu nog wel even mee gaat, daarna geen Kobo meer, hoe fijn ik hem ook vind. Wil liever een ereader die gewoon vrij is.

    Maar nogmaals, bedankt voor de tip.

    Hennie

    #54253 Reageer
    ladyavenue
    Deelnemer

    Kobo hoef je ook niet bij Bol te kopen. Mediamarkt en andere onafhankelijke winkels of internet sites verkopen die ook.

    #54266 Reageer
    Richard de Boer
    Deelnemer

    Met een Kobo ereader zit je helemaal niet vast aan de grillen van Kobo. Alleen bij de installatie moet je een gebruikersnaam aanmaken bij Kobo of bij Bol.com, daarna kun je ze vergeten. Behalve de apparaten van Amazon (Kindle) kunnen alle merken ereaders overweg met het standaard epub formaat. Alle verkopers in Nederland werken met een watermerk beveiliging van de digitale boeken, waardoor je dus geen gebruik hoeft te maken van Adobe software zoals het geval zou zijn bij met Adobe DRM beveiligde boeken. Standaard epub met watermerk kun je bij elke winkel kopen die je maar wilt gebruiken.

    Kindle van Amazon is een uitzondering, die werkt alleen met het eigen Kindle formaat, maar als je Calibre gebruikt zet die automatisch de epub bestanden om naar de Kindle.

    #70588 Reageer
    Jan Corsten
    Gast

    Hoi
    Dit isw het laatste wat ik van Kobo heb vernomen:
    Het spijt ons, maar helaas wij ondersteunen het programma Calibre niet, indien het gaat om boeken van derden, wij raden aan om het gratis programma ADE van Adobe te gebruiken, indien u hiervoor de benodigde stappen wenst, dan sturen wij u deze gaarne toe.
    Ik heb ook altijd heel erg fijn met Calibre en Kobo kunnen werken. In Win 7 en in Win 10 maar nadat ik mijn Kobo Aura had geupdate toen ging het in een keer niet meer. Ik ben bang dat het daaraan ligt.

    Ik hooop dat Kobo er iets aan doet!

    Groetjes,
    Jan

    #70729 Reageer
    HildaT
    Deelnemer

    Ik wilde je voorstellen Raymond Snijders te mailen, maar zag dat je dit al gedaan hebt. Heb je wel de nieuwste versie van Calibre?

    #73740 Reageer
    conny schrenke
    Gast

    kan je met een kobo eraeder aura one , de pagina,s draaien met het lezen ,ik kan het niet vinden

    #73748 Reageer
    Richard de Boer
    Deelnemer

    Nee, je kunt de pagina niet draaien van staand naar liggend. Dat kan alleen met PDF documenten, niet met ebooks in epub formaat. Het kan wel als je bijvoorbeeld KOReader installeert op je Kobo, maar het hangt er een beetje vanaf of je zelf handig genoeg bent om zoiets te installeren. Ik heb me er zelf niet in verdiept.

    Een Engelstalige discussie staat hier: https://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=280662
    Met instructies om KOreader te installeren hier: https://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=240302

    Onderaan de discussie staat dat je ook al je ebooks naar PDF zou kunnen gaan omzetten, bijvoorbeeld via Calibre, maar dan verlies je wel alle mogelijkheden die een ebook je biedt.
    Zie: https://tinyurl.com/l72xhhv

    #75717 Reageer
    Els AW
    Gast

    Ik lees over het uitloggen om dit probleem te verhelpen, maar ik zie geen database.
    Hoe voeg ik een lege database toe?
    Mijn reader heeft de volgende mappen staan:
    .adobe-digital-editions
    .kobo
    .kobo-images
    .Digital Editions

    Volgens de inhoud staat er één boek op (gekocht op Bol.com) maar die vind ik deze mappen niet terug.
    Ik zou zo graag vanuit mijn Calibre kunnen werken, of al kan het maar via Verkenner 😉

    #75721 Reageer
    Ton
    Gast

    Gewoon stoppen met digitale boeken kopen. het is toch te gek voor woorden, je koopt iets en mag niet weten wat je er verder mee doet. Een papieren boek mag ik als ik het gelezen heb door alle kennissen, vrienden, buren en familieleden laten lezen.
    Koop ik een digitaal bestandje, bepaalt de verkoper wat ik er verder wel en vooral niet mee kan doen.

    Groeten,

    Ton.

    #75728 Reageer
    Richard de Boer
    Deelnemer

    Die onzinnige reactie van Ton zou ik verder negeren…

    Als je een digitaal boek koopt bij bol.com krijg je ook een link om het te downloaden, via de mail en in je bol.com account. En als je je Kobo account gekoppeld hebt met bol.com, kun je het ook bij Kobo zelf downloaden. Dit bestandje bewaar je ergens op de computer en dan kun je het eenvoudig openen met Calibre. Calibre maakt er automatisch een kopie van in zijn eigen bibliotheek, dus het door jou bewaarde bestand kun je daarna weer wegdoen, ergens anders bewaren, of wat je ook doet met je originele ebook bestanden. Vanuit Calibre kun je verder het boek beheren (metadata invullen, etc.) en bewaren op ereader, tablet, mobiele telefoon, etc.

    #75731 Reageer
    Richard de Boer
    Deelnemer

    Overigens: als het boek al op je ereader staat, kun je het ook via Calibre eraf halen. Wanneer je de ereader aansluit krijg je in Calibre een extra tab met daarin de boeken die op het apparaat staan. Daar kun je ze selecteren en vervolgens kopiëren naar de bibliotheek van Calibre.

    Verder: het boek dat na automatische synchronisatie door Kobo op je ereader was geplaatst (dus niet door Calibre) staat in de .kobo/kepub directory, maar heeft daar een jou waarschijnlijk nietszeggende naam en geen extensie.

    Tot slot: wil je liever alles met Calibre beheren en voorkomen dat Kobo boeken automatische synchroniseert naar je ereader (waardoor de boeken twee keer op je apparaat staan) dan moet je via je Kobo account op de website de boeken verplaatsen van “my books” naar “archive”.

    #75812 Reageer
    Kikke
    Gast

    Als ik boeken koop via Bol.com haal ik ze binnen op de computer (downloads) en niet rechtstreeks op de Kobo. Via downloads in de Calibre bibliotheek. Dan Kobo aansluiten op computer en er opent een nieuw blad (apparaat heet dat blad) in Calibre waar je de boeken in kunt zetten. Dan staan ze gewoon op de reader.
    Mijn ervaring is wel als Calibre eenmaal goed werkt niet updaten want dan gaat het vaak mis. Tenminste bij mij.

    #81150 Reageer
    Gideon
    Gast

    Hi, I have done what you recommanded for another person, but I have still the same problem. Do you have any other tips to solve it? Gr, Gideon

    #81151 Reageer
    Gideon
    Gast

    Kan iemand mij helpen met het volgende probleem?
    Ik kan geen boeken meer op mijn Ereader zetten, en krijg de volgende foutmelding bij Calibre:


    calibre, version 2.48.0
    FOUT: Fout: Fout bij communicatie met apparaat

    file is encrypted or is not a database

    Traceback (most recent call last):
    File “site-packages\calibre\gui2\device.py”, line 87, in run
    File “site-packages\calibre\gui2\device.py”, line 503, in _books
    File “site-packages\calibre\devices\kobo\driver.py”, line 1691, in books
    DatabaseError: file is encrypted or is not a database

    Heb mij al eens afgemeld bij Kobo en opnieuw aangemeld, maar dat hield ook niets uit.

    #81152 Reageer
    Gideon
    Gast

    Net erachter gekomen dat ik boeken nu wel op mijn Ereader kan zetten, door het buiten Calibre om te doen(door het bestand rechtstreeks naar de map te verplaatsen.
    Jammer dat het niet meer met Calibre werkt, maar ik kan nu in ieder geval weer nieuwe boeken erop zetten.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 38)
Reageer op: Reactie #75717 in Kobo en Calibre
Je informatie: