Ik weet niet hoe handig jij bent met Calibre, misschien is wat ik hieronder schrijf voor jou allemaal al gesneden koek.
Even voor de duidelijkheid: je gebruikt Calibre dus om de boeken over te zetten naar de ereader? Ziet de afbeelding van de voorzijde er in Calibre wel goed uit (onder “metagegevens bewerken”)? Dus heeft de cover daar de juiste pixels en zitten er geen witte randen omheen?
Indien ja, dan even controleren of Calibre de cover meestuurt naar je ereader. Doe je dat niet, dan maakt de ereader iets aan. Als Calibre de cover meestuurt dan wordt die gebruikt op de ereader (in de slaapstand). De instelling staat in de voorkeuren/plugins. Dus: Calibre/voorkeuren/geavanceerd/plugins. Even aanvinken: “toon enkel door gebruiker toegevoegde plugins”, dan naar interface plugins/kobo en de knop “plug-in aanpassen”. Vervolgens naar de tab “collecties,covers & uploads” en daar aanvinken “upload covers”. Na het veranderen van de instelling moet je wel eerst het boek verwijderen van de ereader en daarna opnieuw versturen.
Wat je ook kunt proberen de cover in het epub bestand vervangen door de cover die je in Calibre ziet staan. Dan kan met de Calibre optie “boeken bijschaven”. Misschien dat je dat icoontje nog even via de voorkeuren/werkbalken op de hoofd- of tweede werkbalk moet plaatsen. Selecteer het boek, klik op het icoontje “boeken bijschaven”, vink vervolgens alleen de optie “omslag in het boekbestand bijwerken” aan en klik op ok. Calibre bewaart nu de originele epub en de nieuwe epub. De originele epub kun je eventueel via “metagegevens bewerken” verwijderen als het goed is gegaan.
Als het plaatje in het boek zelf wel goed is, maar de weergave in Calibre niet goed, dan zijn er weer andere mogelijkheden. Dat hoor ik dan wel weer.