Let op: je bent niet ingelogd. om in te loggen of een account aan te maken. Met een account kun je topics volgen, favoriet maken, een avatar toevoegen, én maak je bovendien automatisch kans op een boekenbon van 25 euro die we elke maand onder onze actieve forumgebruikers verloten!

Home Forums Ereaders Kobo Kobo Glo wordt niet meer herkend door pc

Dit onderwerp bevat 44 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Johan 3 dagen, 12 uur geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 45)
  • Auteur
    Berichten
  • #83597 Reactie

    Khendriks

    Ik liep ook tegen het probleem aan dat mijn Kobo Glo ereader opeens niet meer werd herkend door mijn Mac. Na een crash was alles van mijn Kobo af. Wanneer ik mijn ereader verbond me mijn mac verscheen wel de popup met ‘connected and charging’, maar op mijn macbook was niks zichtbaar. Na alles geprobeerd te hebben zoals een factory reset van mijn Kobo, verschillende usb kabels en usb-poorten, de Kobo software opnieuw installeren was ik ten einde raad. Mijn Kobo zou onbruikbaar zijn als ik er niks nieuws op kon zetten.

    Gelukkig heb ik een workaround ontdekt om tóch boeken op mijn Kobo te kunnen zetten, zinder verbonden te zijn met een usb kabel en wel met het gratis programma Calibre.
    Calibre geeft de mogelijkheid om eenvoudig een content server op te zetten waarmee je je reader kan verbinden. Klinkt ingewikkeld, maar is super simpel:

    1. Download en installeer het gratis open source programma Calibre op je laptop of pc (https://calibre-ebook.com/download)
    2. Open Calibre op je computer en klik op het ‘Connect/share’ icoon in de balk bovenin
    3.Klik op ‘Start Content server’. Het ‘Connect / share icoon’ krijgt nu groene blokjes
    4. klik vervolgens op ‘start wireless device connection’ en kopieer het calibre IP-adress dat wordt weergegeven in de popup. (Dit is meestal iets dat lijkt op 192.168.x.xxx). Je kunt je eigen server benaderen en testen door in je browser het betreffende IP-adres in te typen en daarachter de poort (meestal 8080, tenzij zelf anders opgegeven. Dit type je als volgt in je browserbalk: http://192.168.x.xxx:8080 (x vervangen door je eigen waardes!)

    Bron: https://rsnijders.info/vakblog/2016/01/29/calibre-inhoudsserver/
    4.Voeg een eBook toe van je computer door in Calibre op de knop ‘Add books’ te klikken. Zoek je ebook bestand en voeg het toe.

    Je hebt nu een boek toegevoegd aan Calibre. Vervolgens gaan we Calibre openen via de browser op je Kobo eReader. Dit kan doordat we een Wireless Connection hebben opgezet. Volg de volgende stappen om het eBook op je Kobo te zetten:

    5. Ga op je Kobo naar ‘instellingen’ en zoek ‘beta features’. Ga dan naar ‘browser’ en open de browser op je Kobo.
    6. Type in de browserbalk op je Kobo weer het IP adres in dat je stap 3 hebt gekopieerd. (bv http://192.168.x.xxx:8080)
    7. Je ziet nu de contentserver van Calibre met daarin het boek dat je zojuist in Calibre gezet hebt. Klik op het boek om het te downloaden naar je eReader.

    Klaar is Kees!

    Hoop dat jullie er wat aan hebben! Het heeft er bij mij iig voor gezorgd dat ik mijn eReader kan blijven gebruiken, zonder dat hij verbonden is via de kabel. Eens in de zoveel tijd even 10 minuten de tijd nemen om er wat boeken op te zetten en je kan weer een hele tijd vooruit!

    Succes!

    #83635 Reactie

    Joan

    Dank voor het delen. Moet ik onthouden!

    #83917 Reactie

    Uschi Deguelle

    Hendriks bedankt voor je uitleg. Ik liep ook tegen het probleem aan dat mijn Kobo Glo ereader opeens niet meer werd herkend door mijn Mac. Heb het net alle stappen doorlopen en het werkt super! Nogmaals bedankt!

    #84208 Reactie

    ritsd

    Wat een frustratie!!
    Ik heb inmiddels een nieuwe Kobo ontvangen maar ook deze wordt niet herkend. Noch op beide laptops (beide W 10) noch op de desktop (W8)
    Via Adobe Digital Editions zou hij in Apparaten moeten opduiken: niets van dat alles.

    Conclusie: een Kobo is niet aan een computer te koppelen zodat je oude boeken van je oude e-reader of gekocht via een derde uitgever, niet kunt overzetten.
    Dit is echt bizar! Nooit meer een Kobo!

    #84293 Reactie

    Irene

    Die tip van Dora is goud waard! De KOBO desktop tool blokkeert kennelijk het een en ander. Bij mij werkt het ook weer prima!

    #85560 Reactie

    Stefanie

    Ik geloofde eigenlijk niet dat de tip van Dora zou werken aangezien ik aannam dat de kobo app er is om te helpen met de ereader, maar hier ook met succes de app verwijdert en de computer herkend de ereader weer. Belachelijk eigenlijk! Bedankt Dora.

    #86104 Reactie

    Marjo

    Zou graag bij mijn macbook het stuurprogramma van kobo willen verwijderen. Zoals Henk/Harry hierboven aangeeft. Maar weet niet hoe dat moet.

    #86112 Reactie

    Richard

    Wat bij mij altijd werkt is de computer (Windows10) afsluiten terwijl ik Shift ingedrukt houdt. Kobo aansluiten op PC en PC opnieuw opstarten. Kobo weer laten verbinden met PC en hij is weer zichtbaar.

    #86219 Reactie

    Tinus

    Kobo Glo HD werd niet meer herkend, zowel op Windows als op Apple niet. Ook niet in Calibre. Kobo (hulp-)chat was vriendelijk, maar zonder garantie en zonder reparatiemogelijkheden. Uiteindelijk weer aan de praat gekregen via oplossing van Khendriks, dus toch mbv Calibre en WIFI. Werkt perfect. Kan weer boeken lezen! Dank

    #86279 Reactie

    Irene

    Helaas ook een probleem met mijn Kobo! Ook mijn e-reader verschijnt niet meer op mijn Macbook.. Ook niet onder apparaten bij Adobe Digital Editions! Alle stappen doorlopen en uiteindelijk werkte het installeren van Calibre. Het probleem is alleen dat ik hier niet mijn geleende boeken van de bibliotheek op kan zetten…. Lang verhaal kort: Ik kan niks met mijn Kobo op deze manier! Weet iemand hoe ik toch mijn geleende boeken op Calibre kan zetten?

    #86325 Reactie

    Freeke

    Khendriks, super bedankt voor het delen van jouw methode!!

    #86388 Reactie

    Joep

    Harry Moerskamp bedankt voor de tip, mijn Kobo is weer te vinden.

    Groetjes Joep Coster.

    #86532 Reactie

    Clemens

    De Kobo Aura 2 edition liet me ook in de steek. Via USB op welke computer geen herkenning. Dit was in 3 jaar tijd mijn 2 exemplaar en ik vin dat je wel heel snel van je aanschaf afscheid kunt nemen. Nu maar rechtstreeks via WiFi kopen en installeren. Maak gebruik van Calibre en deze kan ook draadloos een verbinding met mijn E-reader tot stand brengen. Gaat niet zo geklikt maar toch.
    Kobo doet bij een miljoenen reeks aan klachten dit doodleuk af met adviezen waar je heel druk mee bent, maar die je niet van je probleem afhelpen. Apparaat is nog geen 2 jaar oud, maar doordat je al eerder hebt moeten omruilen, ben je van Kobo afhankelijk. Nog een keer een storend probleem en hij belandt bij het chemisch afval. Kobo ontstijgt de service en kwaliteit van de goederen uit het voormalig Oostblok niet eens. Ze moeten zich echt flink schamen.

    #86709 Reactie

    Jan

    Ik heb laatst met een mac een paar boekjes op de kobo gezet en daarna werkte deze met windows ook niet meer. Het gekke is, met exact hetzelfde kabeltje doet hij het op de mac nog steeds, dus ik krijg toch het gevoel dat er iets gebeurd is waardoor hij niet meer samenwerkt met Windows.

    #86771 Reactie

    Robin de Vries

    Alles wat is genoemd geprobeerd. Uiteindelijk een mail naar kobo gestuurd. Volgens hun was het kabeltje niet goed. Eindoplossing, een laptop terug naar fabriekssettings gebracht, Windows 10 opnieuw geïnstalleerd. Daarna de USB drivers van de laptop niet ge-update, de rest wel. En Windows 10 de automatische updates op stop gezet. Kobo ereaders worden weer gezien. Eindelijk. Maar de volgende ereader wordt geen kobo…

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 45)
Reageer op: Kobo Glo wordt niet meer herkend door pc
Mijn informatie: