Let op: je bent niet ingelogd. om in te loggen of een account aan te maken. Met een account kun je topics volgen, favoriet maken, een avatar toevoegen, én maak je bovendien automatisch kans op een boekenbon van 25 euro die we elke maand onder onze actieve forumgebruikers verloten!

Home Forums Ereaders Kobo Welke Kobo is wél geschikt voor lezen in de zon?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #23929 Reageer
    Judith
    Gast

    Kobo Glo afgelopen november aangeschaft. Probleemloos en prettig apparaat totdat …. ik hem meenam op vakantie in frankrijk. Wat schetst mijn verbazing? Deze e-reader blijkt helemaal niet geschikt voor lezen buiten als de temperatur hoger is dan ca. 28 graden. Zon is al helemaal funest. Gemiddeld kon ik 1 pagina lezen, toen liep ie alweer vast en kon ik met de paperclip aan de slag. Binnen lezen ging prima. Dus bij terugkomst, gelijk terug naar Bol.com gestuurd. Antwoord: kan niet gerepareerd worden, hier heb je je geld terug (stond trouwens dezelfde dag weer op mijn rekening).
    Nu kan ik kiezen uit een refurbished Kobo Glo, of de Kobo Glo HD. Alleen lees ik in veel reviews dat ook de Glo HD dit “zonprobleem” heeft.
    Dus nu vraag ik me af: welke e-reader kan wél buiten in de zon gebruikt worden? Ik vind binnen lezen prima, maar ik wil mijn e-reader wel ook op vakantie kunnen gebruiken. Thuis kan ik ook papieren boeken lezen, juist op vakantie is de e-reader zo handig!

    #23931 Reageer
    Joan
    Deelnemer

    Met een Kindle heb ik nog nooit een ‘zon’ probleem ervaren. Wel met een Cybook, een Bebook en een Sony. Mijn KOBO Glo en Aura HD doen het beiden goed in de zon. Weet echter dat eInk-readers – net als veel andere apparaten die werken op batterij- vaak niet tegen te hoge temperaturen kunnen en dan traag gaan werken of het laten afweten. Het scherm van een touchscreen lijkt wel wat gevoeliger.Met hoge temperaturen wordt bedoeld boven de 35° C en die heb je al heel vlug in de zon. Deze zomer hoefde ja daar echt niet in het Zuiden voor te zijn. Het toestel – soms is dit het scherm (vervagen, slecht verversen), vaak de batterij – beschermen helpt al heel wat. Bij de Cybook liet de batterij het afweten. Het toestel ging eerst heel traag werken en daarna moest worden heropgestart. Bij de Bebook en de Sony vervaagden het scherm. Het lijkt alsof jij eerder een batterij dan een schermprobleem had. Fijn dat het aankoopbedrag werd geretourneerd. Een toestel dat dit probleem met zekerheid niet heeft kan ik niet aanduiden. Zelf poog ik de achterkant van het toestel wat te beschermen.

    #23938 Reageer
    Redactie
    Moderator

    Ik heb een Kobo Aura die ik regelmatig gebruik in het zonnetje en dat gaat op zich goed. Inderdaad gebeurt het af en toe dat hij vastloopt maar dat komt gelukkig niet echt vaak voor. Ik heb er een leren beschermhoes om zitten, dat helpt waarschijnlijk wel iets maar te warme temperaturen zijn sowieso voor geen enkel apparaat goed.

    #23942 Reageer
    HildaT
    Deelnemer

    Ik heb een Touch, Glo en Aura gehad en met geen van drieën het zon/warmte probleem gehad. Maar ik zit dan ook niet in 28°C zon, dan ben ik allang naar de schaduw verhuist. Maar de e-reader ligt wel heel regelmatig in de serre in de vensterbank en daar loopt de temperatuur ook flink op als de zon schijnt, nooit last van vastlopers vanwege de warmte gehad.

    #23945 Reageer
    annemiek
    Deelnemer

    Elke Kobo is geschikt voor het lezen in de zon, alleen e-readers kunnen niet tegen die hoge temperaturen, zeker niet in de volle zon. Mijn tip zou dan eerder zijn: ga je lezen pak dan iets van schaduw (onder de parasol bv) en dan werkt het prima (net twee weken terug nog met 35+ graden gedaan in Turkije zonder vastlopers

    #23979 Reageer
    Nick
    Gast

    Een e-reader gebruikt “bolletjes” die als puntjes naar voren komen en zo letters vormen en dat proces gebeurt ook met lichte warmte.
    In flinke warmte of zon worden de readers best traag maar dat hadden de oude Sony apparaten en de Bebooks ook.
    Het trage heeft als gevolg dat je denkt dat een aanraak opdracht niet is aangekomen waardoor je het nog een paar keer doet en dan is het einde zoek,het is helaas niet alleen de Kobo die dit doet.
    Prettige uitzondering is de nieuwe Glo HD.. zelfs in een vol zonnetje en bijna 40 graden bleef hij het prettig doen.
    Helaas is er ook weer een maar, de Glo HD werkt met infra rood aanraak scherm in plaats van capacitief en over de zender/ontvanger is een irritant glimmend randje geplaatst aan de rand tegen het scherm van een mm of 5 dat nogal weerkaatst,dus je moet wat draaien als de zon er rechtstreeks op schijnt..

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
Reageer op: Reactie #23938 in Welke Kobo is wél geschikt voor lezen in de zon?
Je informatie: