Kobo geeft tips aan e-bookuitgevers

0
lefebvre-ebooks-kobo
Afbeelding: http://www.teleread.com/kobos-mark-lefebvre-on-common-digital-publishing-pitfalls/

Kobo’s Mark Lefebvre heeft tijdens de boekenbeurs Book Expo America verschillende tips gegeven aan uitgevers van e-books. Hij besprak daarbij een aantal valkuilen bij het op de markt brengen van e-books. Lefebvre is directeur van het platform Kobo Writing Life, waar auteurs zelf hun e-book kunnen uitgeven.

Volgens Lefebvre is het bijvoorbeeld belangrijk om goed na te denken over hoe de kaft van een e-book eruit gaat zien. E-books zijn vaak te zien als thumbnails, waardoor een ontwerp met veel details en kleine letters niet goed overkomt, met name op mobiele apparaten. Beter is het, om te zorgen dat de naam van de auteur in grote letters bovenaan staat. De titel komt hier in iets kleinere letters direct onder.

Lefebvre meent ook dat veel uitgevers hun e-books een te hoge prijs meegeven. Ze proberen de fysieke boekverkoop te beschermen door e-books dezelfde prijs te geven als de gedrukte exemplaren, en soms zelfs een hogere, maar de gemiddelde consument vindt dat niet correct omdat er bij e-books geen materiaal- en opslagkosten hoeven worden doorberekend.

Aan de andere kant ziet Lefebvre ook dat veel onafhankelijke uitgevers hun e-books juist met extreem lage prijzen in de markt zetten, bijvoorbeeld voor 99 cent. Kobo-gebruikers lijken bij een te lage prijs juist af te zien van de koop, wellicht omdat zij de lage prijs associëren met lage kwaliteit. Een uitzondering is het aanbieden van tijdelijk zeer scherp geprijsde e-books in de vorm van dagaanbiedingen. Ook raadt Lefebvre het gebruik van een gratis’lokboek’ aan, bijvoorbeeld het eerste boek van een serie. De klanten die het boek daadwerkelijk lezen blijken daarna vaker nieuwe aankopen te doen.

Bron: Teleread

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in