Er was eens in Canada een boekwinkelketen die Indigo Books heette en een cloud e-reading dienst had, het zogenaamde Shortcovers. In december 2009 werd het project Shortcovers omgedoopt tot Kobo (een anagram van ‘Book’), en zou daarna uitgroeien tot één van de grootste e-readerproducenten ter wereld, eerst nog onder de vleugels van Indigo, daarna als dochter van het Japanse conglomeraat Rakuten.
Rakuten Kobo Inc., zoals de volledige naam luidt, kwam in 2010 met haar allereerste e-reader, met de verrassende naam Kobo eReader. Een halfjaar later verscheen de Kobo Wifi. In 2011 kwamen de Kobo Touch en de tablet Kobo Vox, in 2012 de Glo (met schermverlichting), de Mini en de tablet Kobo Arc. In 2013 volgden de Aura HD en de ‘gewone’ Aura, in 2015 de nieuwe Glo HD en de Touch 2.0.
Via de Kobo e-readers kun je direct boeken aanschaffen uit de geïntegreerde Kobo Store, die inmiddels in 16 landen actief is en ruim 4 miljoen titels bevat. In de afgelopen jaren zijn andere digitale boekwinkels opgegaan in de Kobo Store, zoals bijvoorbeeld de Borders eBook Store en de Sony Reader Store. Ook heeft Kobo een platform waar onafhankelijke auteurs hun werk verkopen: Kobo Writing Life.
Kobo heeft altijd gezegd een internationale aanpak na te streven. Op dit moment lezen mensen in meer dan 190 landen hun e-books op een Kobo en is Amazon eigenlijk de enige echte concurrent.