Kun je ineens via je PC de bestanden op je Kobo e-reader niet meer beheren? Waarschijnlijk heb je dan de Windows 10 Anniversary update uitgevoerd. Het is gebleken dat computers met Windows 10 na deze update problemen hebben met het correct herkennen van Kobo e-readers.
Bji het aansluiten van de e-reader wordt het apparaat wel herkend, maar de bestanden zijn via de Verkenner niet meer toegankelijk: er verschijnt een melding dat de aangesloten usb-schijf eerst moet worden geformatteerd. Ook e-bookbeheerprogramma’s als Calibre en Adobe Digital Editions herkennen het apparaat niet meer.
Het lijkt erop dat er een specifiek compatibiliteitsprobleem is tussen de Anniversary Update en de Kobo software. Het probleem is inmiddels bij Kobo bekend en er wordt gewerkt aan een oplossing. Voor eind september moet een nieuwe software update voor de Kobo e-readers ervoor zorgen dat deze in Windows 10 weer correct herkend worden.
Wie een Kobo heeft doet er dus goed aan nog eventjes te wachten met het uitvoeren van de Windows 10 Anniversary Update, als je PC deze tenminste niet al automatisch geinstalleerd had. In dat geval zul je voorlopig een andere computer moeten gebruiken voor het beheren van de bestanden op je e-reader en geduldig de software-update van Kobo moeten afwachten.
*Update 24-8-2016: Met de update KB3176934 van Windows 10 die gisteren is verschenen is het probleem gelukkig al opgelost!
Ben je wel handig met software, dan zou je ook de gratis Minitool Partition Wizard kunnen downloaden. Daarmee kun je de Kobo partitie aanpassen naar FAT32 (LAB). Dan werkt het weer. Het lijkt misschien heel ingewikkeld, maar is eigenlijk vrij eenvoudig met een paar klikken. Je kunt ook wachten op een oplossing van Windows, die schijnt al in het beta-programma te zitten en is in september beschikbaar.
Overigens, meerdere USB apparaten hebben problemen zoals externe harde schijven en webcams.
Dank voor de nuttige toevoeging, Richard!
de Windows updates zijn nu al beschikbaar, dus de Kobo problemen zouden voor iedereen opgelost moeten zijn.
Bij Microsoft of bij Kobo. Zelf krijg ik bij beiden geen reactie. Evengoed bedankt voor de info.
Microsoft heeft twee updates beschikbaar gesteld voor zowel de 32bit als de 64bit Windows 10 systemen: KB3176934 en KB3176936. Ik neem aan dat je wel eerst de Anniversary update (Windows versie 1607) moet uitvoeren aangezien dit updates daarop zijn.
Een en ander zou overigens automatisch moeten gaan via de Windows Update instellingen.
Kobo hoeft niets te doen, het was puur een Windows probleem. Ik heb even gecontroleerd door mijn Kobo een factory reset te geven en kan bevestigen dat de Kobo nu zonder gedoe weer herkend wordt door Windows 10.
bij jullie informatie over de problemen met de verbinding van Kobo met Windows 10 staat een advertentie over Reimage PC Repair die het probleem kan oplossen.
ik heb mij daar aangemeld en 40 euro overgemaakt op bluesnap, com.
na installatie van hun systemen werkte het nog niet en heb ik gebeld naar het gratisch hulp nummer, die mij na een uur kijken in mijn computer aanboden het voor 99 euro te operen omdat alles onder de virussen zat.
Oplichters gooi ze uit je systeem
Dank aan Richard de Boer:
Na diverse pogingen om windows 10 update KB3176934 en KB 3176936 binnen te krijgen op een gegeven moment succesvol. Waarom eerst niet en later wel is onduidelijk, maar mijn KOBO glo
wordt weer herkend en ingelezen.
Richard dank, was geen wereldprobleem, maar toch blij dat alles weer normaal gaat.
Ik heb de updates geinstalleerd en tegelijk mijn kobo glo hd gereset maar dit heeft het probleem niet mogen verhelpen voor mij. Ik krijg nog steeds een melding dat het usb apparaat niet wordt herkend.
Ik heb al van alles geprobeerd met windows foutoplossing maar zonder succes.
Iemand nog andere suggesties?
Krijg je wel een schijfletter (D:, E:, etc.) als je de Kobo verbind met de computer?
Heeft het voorheen wel gewerkt?
Kun je voor de zekerheid nog even checken of Windows 10 correct is opgewaardeerd:
Start menu/instellingen/systeem/tabblad “over”. Bij versie zou als build nummer 14393.82 moeten staan.
Hoe kan ik die nieuwe updates dan vinden?
Yes voorheen werkte het prima. Heb al meerdere snoertjes,poorten etc geprobeerd.
Ik krijg inderdaad ook geen schijfletter. Wel een errorcode in apparaatbeheer “verzoek voor apparaatdescriptor is mislukt”.
Versie 1607, buildnr inderdaad 14393.82.
Overigens heb ik vandaag op een win7 machine geprobeerd en daar kreeg ik ook error ‘usb niet herkend’ dus ik vermoed dat er wellicht wel iets mis is met de usb poort an sich (overigens laadt deze wel op indien aangesloten)?
Ik word er horendol van, niets werkt.
Dus je hebt het bij twee verschillende computers geprobeerd met hetzelfde resultaat… Dat zou een Windows probleem uitsluiten.
Die Kobo reset die je had uitgevoerd, was dat een eenvoudige reset (reset knopje) of de fabrieksinstelling reset via het menu op de Kobo? Dus dat de Kobo echt een tijdje aan het werk is met opnieuw installeren en downloaden van de firmware? Die laatste reset is degene die je uit zou moeten voeren.
Als je de Kobo met de USB kabel aansluit, krijg je dan wel een melding op de Kobo zelf over het maken van een verbinding?
Ik heb een Macbook Pro en de laatste update uitgevoerd waarna mijn Kobo Aura HD helemaal niets meer doet, zelfs een hard reset kan niet meer. Een blank scherm waar je met geen mogelijkheid meer uit komt; niets reageert.
Wat heb je allemaal geprobeerd om te resetten? Heb je bijvoorbeeld ook het schuifknopje bovenop verschoven en minimaal 10 seconden zo vast gehouden terwijl je tegelijkertijd even een paperclip in de reset-opening onderaan je Kobo hebt gestoken?
En heb je bijvoorbeeld ook de “manuel reset” geprobeerd zoals is beschreven onderaan deze webpagina: https://www.kobo.com/help/en-US/article/3904/resetting-your-kobo-aurakobo-aura-hdkobo-glo?products=Kobo%20Glo
Ja op de KOBO zelf krijg ik wel een melding om met de computer te verbinden inderdaad, maar geen schijfletter. Ik heb alle genoemde varianten van reset gedaan.
Ook op linux ubuntu krijg ik geen schijfletter en wordt de reader niet herkend.
Ik kan wel via wifi boeken op de kobo krijgen dus de interne sdcard functioneert prima.
Ik heb inmiddels de kobo helpdesk ingeschakeld maar daar lezen ze zo slecht dat ik niet eens meer ga reageren.
Ik ga denk ik maar beroep doen op mijn garantie want het moet bijna wel een hardware defect zijn op de micro usb poort van de reader.
In ieder geval bedankt voor de hulp!
Sinds windows 10 herkent mijn kobo aura h20 de pc wel, maar omgekeerd krijg ik melding dat er geen toegang is tot L:, er is wel contact met de kobo appstore, maar niet met Ade,
Fabrieksreset gedaan, waardoor de 100 boeken ong vie Ade verwijderd zijn en nog geen toegang. Windows 10 update alles gedaan, vlgs helpdesk defect apparaat, helaas na 3 jaar geen garantie en alle boeken ervan af… En toch is het vreemd dat dit na windows 10 gebeurd is…. Heeft iemand nog een tip? Of dikke pech? Ik wil eigenlijk de nieuwste kobo one aanschaffen, maar daar zit niet eens fabrieksreset op…
Net een Kobo Aura H2O gekocht. En ik had het probleem met Windows 10 dat ik de kobo niet kon benaderen.
In een ander forum kwam ik de tip tegen om Kobo Desktop op de PC te installeren: https://www.kobo.com/desktop
Deze installeert vermoedelijk nieuwere drivers mee. Na een reset van de computer, na de installatie, waren de problemen verdwenen.