CULEMBORG, 27-10-2008– De Frankfurter Buchmesse van oktober 2008 laat er geen onduidelijkheid over bestaan: eBooks zijn in opkomst. De eBook brainstorm sessies die Centraal Boekhuis op de vakbeurs organiseerde, konden rekenen op grote belangstelling van auteurs, uitgevers en boekverkopers. En ook al zijn de rollen in de nieuwe markt nog niet verdeeld, het boekenvak ziet volop kansen om samen van eBooks een succes te maken.
Ingezonden persbericht
Centraal Boekhuis-directeur Hans Willem Cortenraad opende de sessies met een presentatie van de huidige boekenmarkt en de partijen die daarin actief zijn. Daarin is internet niet meer weg te denken. Steeds meer uitgevers en boekverkopers hebben een eigen webwinkel. Centraal Boekhuis verzorgt voor hen de rechtstreekse distributie van boeken naar de consument. De opkomst van digitale content in combinatie met de hedendaagse print-to-order (print-on-demand) mogelijkheden maakt dat boektitels voortaan onbeperkt leverbaar kunnen zijn. De consument raakt intussen snel gewend aan het online ontdekken van, bladeren door en lezen van (delen van) boeken. De weg ligt daarom open naar een nieuwe markt: de markt van eBooks.
Overwegingen in de markt
Uit de brainstorms die volgden, bleek dat alle partijen in het boekenvak nog op zoek zijn naar hun rol in de eBook-markt. Met name omdat nog niet duidelijk is hoe deze markt zich in de toekomst ontwikkelt. Enkele auteurs overwegen zelf hun eBooks te verkopen aan consumenten. Sommige grote uitgevers hebben al eigen eBook-diensten opgezet, anderen nemen deze stap in overweging. Weer andere uitgevers en vooral veel boekverkopers pleiten voor één centraal distributiepunt voor eBooks. Waar alle uitgevers hun eBooks opslaan en waar dus een breed assortiment snel en eenvoudig beschikbaar wordt gesteld. De eBooks die gekocht worden op de websites van boekverkopers en uitgevers worden dan rechtstreeks geleverd aan consumenten.
Centrale rol voor CB
Een centrale rol voor Centraal Boekhuis lijkt hier voor de hand te liggen. De logistieke dienstverlener zal naar aanleiding van de geuite wensen en signalen uit de markt snel haar rol bepalen en mogelijke vormen van dienstverlening op het gebied van eBooks aanbieden. Ook zal daarbij ingespeeld worden op de vraag van klanten om ook de distributie van eBook-readers te verzorgen. Verder blijft Centraal Boekhuis in gesprek met alle spelers in het boekenvak om gezamenlijk de kansen die eBooks bieden volop te benutten. Een gesprekspunt waarover met name auteurs en uitgevers zich de komende tijd moeten buigen is het auteursrecht. Wat betreft eBooks zijn daarover tussen de meeste auteurs en uitgevers nog geen contractuele afspraken gemaakt.
Nieuwe vorm van dienstverlening
Inhakend op de eerder genoemde toenemende beschikbaarheid van digitale content en de steeds meer online zoekende consument, had Centraal Boekhuis nog een nieuwe vorm van dienstverlening in petto: de centrale opslag en beschikbaarheid van digitale content: delen van boeken, samenvattingen en marketing- en promotiemateriaal bijvoorbeeld. Gekoppeld aan een ‘browse inside’ tool waarmee uitgevers en boekverkopers hun consumenten eenvoudig in staat stellen in de tekst te zoeken, te bladeren en een of enkele pagina’s van een boek te lezen. Het voorstel werd door de aanwezigen enthousiast ontvangen. Met name omdat deze vorm van dienstverlening bijdraagt aan nog betere promotie van boeken en hogere omzetten van folio. Bovendien speelt Centraal Boekhuis hiermee in op de vraag naar standaardisatie.
Digitale dienstverlening
Dat Centraal Boekhuis een centrale rol kan spelen in de digitale dienstverlening aan uitgevers en boekverkopers lijkt duidelijk. Of zoals Hans Willem Cortenraad het zei: ‘Centraal Boekhuis kan en wil het boekenvak helpen bij het organiseren van digitale contentstromen. Standaardisatie, marktgerichte dienstverlening, efficiency en gemak staan daarbij voorop.’