Nederlanders skeptisch over ebook reader

0

Nederlanders staan nog afwachtend ten aanzien van de komst van de ebook reader. Slechts 2 procent is van plan het apparaat waarmee kranten en boeken via elektronische inkt te lezen zijn aan te schaffen. Dit blijkt uit een onderzoek dat Adformatie liet uitvoeren door bureau MSI-ACI.

Van de ruim 600 respondenten zei 42 procent dat het onwaarschijnlijk is dat ze het apparaat gaan aanschaffen, 45 procent gaat dat zeker niet doen. Slechts 2 procent gaat waarschijnlijk over tot aankoop, van de jongeren is dat 4 procent.

Vooral de hoge aanschafprijs vormt een belemmering, blijkt uit het onderzoek. Maar ook al zou de prijs van een ebook reader belangrijk dalen, dan zou 53% van de Nederlanders nog steeds geen interesse hebben in elektronisch lezen.

Deze uitkomst is opmerkelijk, vooral gezien de positieve ontvangst van de NRC Handelsblad ePaper editie. Het NRC biedt sinds kort een abonnement aan voor de iLiad en meldde binnen een week al honderden iLiads inclusief elektronisch abonnement te hebben verkocht. ereaders.nl verkocht in de afgelopen weken niet alleen tientallen iLiads, maar ook vele Cybooks van het Franse Bookeen.

Meer dan de helft van de respondenten (ruim 56 procent) antwoordt ‘misschien’ op de vraag of men zichzelf binnenkort of in de toekomst een krant of tijdschrift ziet lezen op een ebook reader. Ruim eenderde van de ondervraagden ziet dat nooit gebeuren. In de leeftijdscategorie 18-24 jaar is de interesse voor de ebook reader weliswaar iets hoger dan in andere doelgroepen, maar ook hier is de belangstelling nog beperkt.

Opmerkelijk is het feit dat maar liefst 81 procent van de ondervraagden denkt dat met de opkomst van de ebook reader de krant of het boek in de toekomst niet zal verdwijnen. Jongeren denken hier vrijwel hetzelfde over.

Een vergelijk met de muziekindustrie

– Precies tien jaar geleden (maart 1998) werd de eerste mp3 speler op de Cebit-beurs aan het grote publiek getoond. De Mpman F10 had een opslagcapaciteit van 32MB en ging voor 250 dollar over de toonbank. Muzieknummers moesten via de parallelle poort op de F10-speler gezet worden.

– In 2001 introduceerde Apple de iPod. Ondanks heftige kritiek (de prijs van bijna duizend gulden of €450 ($399) werd hoog gevonden) en voorspellingen van doemscenario’s, werd het apparaat een succes. Inmiddels zijn er ruim 100 miljoen iPods verkocht.

– begin 2006 schrijft het AD: “Hopeloos ouderwets en beperkt in zijn mogelijkheden. De cd, het wonderkindje uit de jaren ’80, komt meer en meer onder druk te staan nu de consument massaal voor de mp3-speler kiest. (…) Deskundigen zijn ervan overtuigd dat de cd zijn langste tijd heeft gehad. “Het is een beetje koffiedik kijken, maar ik schat dat over tien jaar ruim twintig procent van de omzet uit digitale downloads bestaat,” zegt de directeur van de Nederlandse brancheorganisatie van de entertainment industrie NVPI.

– In 2007 bestond de omzet van digitale muziekdownloads volgens de internationale brancheorganisatie van de muziekindustrie IFPI 15% van de totale omzet in de muziekindustrie.

– In 2008 verdween de cd-single volledig van het toneel. In 2007 werden in Nederland nog geen miljoen cd-singles verkocht. Tien jaar daarvoor waren dat er nog acht miljoen.

Wat zou in 1998 het antwoord geweest zijn op de vraag of men binnenkort of in de toekomst geen cd’s meer zou kopen, maar een ‘mp3tje’ zou ‘downloaden’ via een ‘online muziekwinkel’ op een ‘mp3-speler’?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in