Nieuwe cookiewet probleem voor digitale journalistiek

0
geoblocking-europa

In mei 2018 moet een nieuwe Europese privacywet van kracht worden. Europese nieuwsuitgevers zijn echter bang dat door dit ePrivacy-voorstel de digitale journalistiek in de weg staat. Onder meer News Media Europe, De Persgroep, Mediahuis, Sanoma en NRC schreven daarom een open brief aan het Europees Parlement en de Europese Raad.

De Europese Commissie wil dat consumenten privacygevoelige tracking cookies kunnen uitschakelen via hun browserinstellingen. Tracking cookies worden gebruikt om surfgedrag vast te leggen en de consument gepersonaliseerde aanbiedingen te doen. Onder meer Google Adwords, social media, nieuwsbrieven en affiliate partners maken gebruik van dit type cookies.

Marktverhouding trekt nog verder scheef
Wat is nu het probleem? Voor de uitgevers wordt het veel moeilijker om gebruikersdata te verzamelen. Het wordt daardoor lastiger om gepersonaliseerde advertenties en content te tonen aan de gebruiker. Grote partijen als Google, Apple, Microsoft en Mozilla beschikken echter zelf al over gebruikersdata en uitgebreide profielen en kunnen op basis van hun algemene voorwaarden van deze data gebruik maken. Volgens de uitgevers zorgt dit voor oneerlijke concurrentie. Het tonen van gepersonaliseerde nieuwsberichten en advertenties is volgens de uitgevers essentieel voor de digitale journalistiek.

Het ePrivacy-voorstel is op dit moment nog in behandeling.

Bron: NDP Nieuwsmedia

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in