Op wie moeten boekhandels zich richten?

Voor mijn scriptie doe ik onderzoek naar de gekozen marketing strategie van Selexyz met betrekking tot eBooks en wat hieraan verbeterd kan worden. Hiervoor doe ik onderzoek bij de consument maar ik ben tevens benieuwd naar de mening van verschillende branche experts en early adopters.

Momenteel zijn eReaders vooral populair bij concumenten onder de 35 jaar dit blijkt uit onderzoek van Stichting Marktonderzoek Boekenvak. Maar volgens Caroline Damwijk, (directeur van Libris/Blz.) is dit niet de doelgroep waarop boekhandels zich moeten richten.
De doelgroep waarop men zich zou moeten richten zijn volgens mevrouw Damwijk de huidige 3 miljoen boekenlezers in Nederland, dit zijn vooral mensen van 40 jaar en ouder. “Over tien jaar is de helft van de Nederlandse bevolking ouder dan 50 jaar. Voor hen bieden eReaders een echte uitkomst. Ze zijn licht, gebruiksvriendelijk en hebben functies die ouderen helpen. Het vergroten van het lettertype zorgt bijvoorbeeld voor veel interesse voor eReaders onder ouderen”

Doen boekhandels er goed aan om hun marketinginspanningen te richten op de traditionele boekliefhebbers? Of zijn zij voor het verdere succes van het eBook genoodzaakt hun peilen te richten op de meer digitaal gerichte jongere doelgroep?