Dat de beveiliging van digitale content, of het nu muziek of tekst betreft, niet waterdicht is wisten we al. De beveiliging of het rechtenbeheersysteem (DRM) wordt gekraakt, of is zo gebruiksonvriendelijk dat consumenten alsnog hun toevlucht zoeken in illegaal aanbod. Social DRM lijkt echter een aantrekkelijk alternatief voor uitgevers van ebooks.
Het punt met DRM is dat de content niet los staat van de uitgevende partij en/of van het apparaat waarop het wordt geïnstalleerd. Je kunt je muziek of ebooks dus kwijtraken als je je apparaat verliest, overschakelt naar een nieuw model of erger nog, als de uitgevende partij ophoudt met het ondersteunen van de door hen geleverde content, zoals onlangs gebruikers van Microsofts iPod kloon, de Zune, tot hun verbijstering ondervonden.
Het alternatief is om muziek of boeken zonder beveiliging aan te bieden. In de muziekindustrie is dit inmiddels gemeengoed, de meeste webshops verkopen nu onbeveiligde mp3 bestanden.
In de uitgeefwereld is het nog niet zover. Het ebook is nog niet breed geaccepteerd en de industrie is nog helemaal niet ingespeeld op het aanbieden van digitale content zoals ebooks. En het gebrek aan een goede beveiliging helpt niet bepaald om uitgevers alsnog over de streep te trekken.
Sociale beveiliging
Wellicht dat Social DRM hier verandering in kan brengen. Social DRM is eigenlijk geen ‘digital rights management’systeem in de technische zin van het woord, maar een oplossing die gebaseerd is op sociale controle.
In het meest eenvoudige geval wordt elke pagina van een ebook voorzien van de naam of email adres van de koper. Deze kan de content dus wel kopiëren, maar de kopieën zullen altijd de naam van de oorspronkelijke koper bevatten. Dat zal voor veel mensen genoeg reden zijn om af te zien van het illegaal in de wereld helpen van hun ebooks. Voordeel is dat de koper zelf kan bepalen op welke apparatuur hij de content bekijkt en er is ook geen sprake van ‘beperkte houdbaarheid’ van de content.
Watermerk
Een alternatief voor Social DRM is watermarking, waarbij er – voor de gebruiker onzichtbaar – een code wordt verwerkt in het ebook, die informatie verschaft over het tijdstip en plaats van aankoop. Dat maakt het voor uitgevers eenvoudig om de bron van illegale kopieën op te sporen. Ook hier geldt dat de content verder gewoon gekopieerd kan worden, de consument wordt dus niet beperkt in zijn mogelijkheden.
Watermarking wordt momenteel veelvuldig toegepast om digitale foto’s te beschermen, maar toepassing bij ebooks is in theorie ook mogelijk.
In Amerika experimenteert O’Reilly inmiddels met Social DRM om haar uitgaven tegen kopiëren te beschermen. In Nederland wordt Social DRM voor zover wij weten nog niet toegepast.