Tweederde Britse tabletbezitters is andere kranten gaan lezen

0

Volgens een studie van de Professional Publishers Association (PPA) is 68% van de Britse tabletbezitters digitale kranten en tijdschriften gaan lezen die ze voorheen in gedrukte vorm links lieten liggen. Verder blijkt dat digitale media niet kannibaliseren op gedrukte tijdschriften.

Het Tablets and Publishing Report bevat een aantal interessante uitkomsten. Zo blijkt dat het hebben van een tablet niet betekent dat men geen gedrukte kranten of tijdschriften meer leest: volgens de studie lezen tabletgebruikers zelfs bovengemiddeld veel gedrukte media. 96% van de tabletbezitters geeft aan afgelopen jaar minstens één fysieke krant of andere uitgave gelezen te hebben, tegenover 80% van het nationale gemiddelde in Groot Britannië.

Een opmerkelijke uitkomst is dat men niet per se dezelfde kranten of tijdschriften is gaan lezen op de tablet. Tabletbezitters staan open voor andere merken en uitgevers, en maar liefst 68% van de gebruikers geeft aan andere uitgaven in digitale vorm te zijn gaan lezen.

Volgens Marius Cloete, die aan het hoofd staat van de researchafdeling van de PPA, blijkt dat digitale kranten en magazines niet kannibaliseren op gedrukte media. “Er bestaat een sterke relatie tussen het gebruiken van tablets en het lezen van magazines. Tabletgebruikers lezen meer dan gemiddeld uit traditionele media en daarmee wordt de mythe dat tabletbezitters hun fysieke kranten en tijdschriften en masse inwisselen voor digitale media ontkracht.”

Uit het onderzoek blijkt tenslotte dat tablet- en smartphonegebruikers verschillen wat betreft leesgedrag. Tablets worden veel vaker gebruikt om van te lezen. 73% van de tabletgebruikers leest wel eens in bed, en 96% leest wel eens op de bank van hun tablet, net zoals bij gedrukte media. Smartphonegebruikers zijn meer bezig met sociale media op hun device.

(afbeelding: C. Regina op Flickr. Some rights reserved)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in