UK: Verkoop fysieke boeken stijgt, verkoop e-books daalt

0
bookstore

In het Verenigd Koninkrijk liep de e-bookverkoop vorig jaar met 4% terug, maar lieten papieren boeken een stijging van hetzelfde percentage zien. Wat is de oorzaak van de teruglopende populariteit van e-books? The Guardian zocht het uit.

In 2010 verkocht Amazon voor het eerst meer e-books dan hardcovers, liep de verkoop van de Kindle als een dolle en leek de snelle opmars van digitaal lezen een feit.

Toch lijken de smartphone en de tablet nu de e-reader te verdringen. Volgens onderzoeksbureau Nielsen zijn smartphones en tablets inmiddels de meest populaire apparaten voor het lezen van e-books. In 2014 had een kwart van de Britten een e-reader, in 2017 is dat nog ongeveer 20%.

Ook de e-bookverkoop ging niet zo hard als verwacht. Michael Tamblyn, CEO van Kobo: “Toen we begonnen dachten we dat de verhouding tussen print en digitaal binnen vijf jaar 50/50 zou zijn. Maar e-books blijven steken op een plateau van 25-30%.”

Tamblyn denkt dat het prijsverschil tussen fysieke boeken en e-books te klein is. “Meestal is er wel prijsverschil tussen de fysieke versie en het e-book, maar dat verschil is niet zo groot als wij zouden willen”.

In het Verenigd Koninkrijk steeg de gemiddelde prijs van een e-book met 7% naar £4,15. Hardcovers stegen met 3% naar £7,42. De prijsstijging van e-books is het gevolg van afspraken tussen Amazon, dat 90% van de Britse e-bookmarkt in handen heeft, en de grootste uitgevers. Een fysieke titel is daarom regelmatig goedkoper dan de digitale variant. The Guardian bekeek de 16 boeken in de longlist van de Baileys Women’s Prize for Fiction, een prestigieuze literatuurprijs. Van de 16 titels waren er 7 in printvorm goedkoper of bijna even duur als het e-book.

Een andere oorzaak is dat sommige genres zich niet lenen voor een digitale variant, zoals bijvoorbeeld kookboeken. Volgens Tamblyn scoren e-books het beste voor fictiebestsellers en young adults, zoals bijvoorbeeld Hunger Games en Insurgent.

Toch denkt Tamblyn niet dat het einde van de e-reader nabij is. Volgens hem zijn het vooral veellezers die graag op een e-reader lezen. Deze groep bestaat vooral uit vrouwelijke lezers van boven de 45 jaar, die graag romans en thrillers lezen.

Douglas McGabe, media-expert bij onderzoeksbureau Enders, denkt dat de populariteit van e-reader nog verder zal dalen maar dat oudere lezers fan blijven vanwege de mogelijkheid om het lettertype groter te maken.

Tamblyn meent dat het allang niet meer draait om de ‘wedstrijd’ tussen papier en digitaal. “De focus voor de hele sector ligt op de tijd die we aan lezen besteden. Mensen kijken liever zes afleveringen van The Walking Dead. We bevinden ons in een digitale arena waar we moeten vechten om dezelfde klanten als Facebook en Netflix. Het gaat erom de aandacht voor lezen terug te krijgen.”

Bron: The Guardian

Vorig artikelE-bookpiraterij in de VS: 315 miljoen verlies voor uitgevers
Volgend artikelDijsselbloem wil snel af van hoog btw-tarief digitale media

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in