‘Vrouwen van 45+ zijn de motor achter de e-bookindustrie’

656
0
DELEN
E-reader populair bij vrouwen van 45 jaar en ouder

Wie zijn onze gebruikers? Om deze belangrijke vraag te kunnen beantwoorden deed Kobo gedurende een aantal maanden onderzoek onder 16.000 eigenaren van e-readers. Volgens Kobo CEO Michael Tamblyn zijn vrouwen van 45+ de motor achter de e-bookindustrie.

75% van de meest actieve lezers (een tiende van het totaal van 28 miljoen Kobo-klanten) zijn vrouwen. Zij lezen gemiddeld 30 minuten per dag op hun e-reader. Ongeveer 77% van de actieve lezers is boven de 45 jaar.

Michael Tamblyn zegt hierover: “Als je ouder wordt biedt digitaal lezen talloze voordelen. Het is handig dat je de lettergrootte kunt aanpassen en dat je voor een nieuw boek niet meer per se naar de winkel hoeft.” Volgens Kobo is digitaal lezen de eerste technologische revolutie die niet wordt aangedreven door jongere generaties, maar juist door mensen vanaf 45 jaar.

Mannen tussen de 18 en 34 zijn goed voor slechts 13% van de actieve gebruikers. Met het klimmen van de leeftijd stijgt ook het enthousiasme voor een e-reader. Mannen van 65+ vormen daardoor toch 34% van de groep meest enthousiaste lezers.

Uit het onderzoek bleek ook dat de gemiddelde ‘power user’ niet alleen e-books koopt, maar ook papieren boeken. Gemiddeld schaffen zij ruim 2 papieren boeken per maand aan, 16 per jaar. Voor wat e-books betreft laten de meest enthousiaste gebruikers zich maar liefst 60 keer per jaar verleiden tot een koop; 16% zegt zelfs bijna elke dag een nieuw e-book aan te schaffen.

Het meest populaire genre bij Kobo is de roman, met meer dan het dubbele aantal verkochte e-books dan de categorie fictie in het algemeen, die op de tweede plek staat. Hierna volgen de thrillers. De romanlezers lazen per dag gemiddeld bijna 90 minuten, verspreid over meer dan 6 leesmomenten. Op zaterdag en zondag wordt het meest gelezen.


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER