luisterDe groei van audioboeken in de VS lijkt niet te stoppen. In 2017 groeide het segment al met 30% en ook het eerste kwartaal van 2018 is weer veelbelovend. Inmiddels is 1 op de 10 verkochte boeken een luisterboek.
Waar e-books in de VS een afnemende trend laten zien, geldt voor audioboeken het ongekeerde: het marktaandeel groeit explosief. In 2016 groeide de audioboekenmarkt met 25,8% en was goed voor bijna 265 miljoen dollar. In 2017 schoot het segment opnieuw flink omhoog en groeide met 30% naar 343 miljoen dollar. In de eerste drie maanden van 2018 werd al voor bijna 99 miljoen dollar aan audioboeken gekocht, wat een groei betekent van 32,1%. De e-bookafzet daalde in 2017 met 4,7%, en in de eerste drie maanden van 2018 opnieuw met 3,2%.
Inmiddels is 1 op de 10 verkochte boeken een luisterboek, meldden grote uitgevers aan GoodeReader. Zij zien dat audioboeken een nieuwe klantengroep aanboren, vooral omdat ze te gebruiken zijn terwijl je met iets anders bezig bent, bijvoorbeeld in de auto of tijdens het doen van huishoudelijk werk.
Ook abonnementsdiensten voor audioboeken zitten in de lift. In se VS is Amazon’s Audible veruit de grootste aanbieder. Recent begon ook Kobo een audioboekendienst in de VS, Australië, Verenigd Koninkrijk, Nieuw Zeeland en Canada. Ook in Europa slaat het all-you-can-listen businessmodel aan. De grootste concurrent voor Audible is hier het eveneens groeiende Storytel. Het lijkt erop dat juist in de landen waar de audioboekenmarkt nog relatief klein is, een abonnementsmodel een goede manier is om nieuwe groepen kennis te laten maken met dit type boeken.
Bron: GoodeReader