Volgens de Association of American Publishers, de uitgeversbond, is de ebookmarkt in de VS op dit moment goed voor maar liefst 729 miljoen dollar. Waar kopen Amerikanen hun ebooks?
Ongeveer 95-99% van de verkopen vindt plaats via de vijf grootste verkopers: Amazon, Apple, Barnes and Noble, Kobo en Google Play. Toch is er bijna sprake van een monopolie, want Amazon kan bogen op een aandeel van 71% van dit bedrag. Het groeiende Apple iBooks is goed voor een derde van het resterende deel: ongeveer 10-12%. Hierna volgt Barnes and Noble, de grootste boekwinkelketen van Amerika waarvan de ebookverkoop de laatste jaren flink daalt, maar toch nog 7-8% doet. Kobo neemt 3-4% voor zijn rekening, slechts de helft van Barnes and Noble. Google Play heeft het kleinste aandeel van ongeveer 1-2%.
Amazon, dat in 2010 al goed was voor 54%, laat nu de andere ebookverkopers dus ver achter zich. Nook had in 2010 nog een aandeel van 26% en de Sony Reader Store 10-12%. Kobo haalde in 2012 nog 8%.
Wat wil je. Zolang de ebooks van B&N en Kobo beveiligd zijn met DRM die het gebruik bemoeilijkt en iBooks enkel op Apple toestellen te gebruiken is, laten ze de deur wijd open voor Amazon. Amazon is vaak niet eens de goedkoopste aanbieder. De boeken – dan nog in een afwijkend formaat – kunnen wel op hun e-inreaders en op alle tablets, smartphones en computers worden binnengehaald. Ook hun ebooks zijn beveiligd maar je merkt er in praktijk weinig van.
Ik ben maar wat blij dat Nederlandse uitgevers gekozen hebben voor Watermerk DRM. Ik koop mijn Nederlandse boeken nog steeds via een paar onafhankelijke leveranciers.
Engelse boeken schaf ik aan bij Amazon. Die maken je het gemakkelijk en ik heb in jaren niet meer het bericht gezien dat het boek spijtig genoeg niet leverbaar is in mijn land wegens rechtenbeperking. Al is er wel een ‘Amerikaanse’ winkel en één voor de rest van de wereld.
De USA mag dan groot zijn. Zijn lezende inwoners reizen wel. Een Kindle boek is overal te downloaden.
Tja Amazon heeft het goed aangepakt. Ze hebben een superfunctionele website en maken het je inderdaad erg makkelijk. Het zal in de VS lastig worden voor andere aanbieders om nog een stok tussen de deur te krijgen denk ik.
Alle bedrijven, die beperkingen opleggen aan de markt of zich niet aanpassen of meewerken aan normering zijn ten dode opgeschreven. Dat geldt ook voor Microsoft en Apple. Stel je voor, dat de groenteboer worteltjes zou leveren die weigeren of niet mogen worden geroerbakt: sorry meneer, deze worteltjes mogen alleen worden gekookt op gas, maar niet gewokt in uw inductie wok
Bedrijven maken nog steeds teveel fouten om waard te zijn de crisis te overleven. Gelukkig gaan ze allemaal op de fles.