De eerste klappen vallen bij de printmedia. Vandaag werd bekend dat niet alleen Winkler Prins stopt met het drukken van de encyclopedieën, ook PC Magazine hangt zijn fysieke verschijningsvorm aan de wilgen en verschijnt binnenkort alleen nog online.
Volgens Martine Both, hoofdredacteur van Winkler Prins, was er te weinig vraag naar de gedrukte editie van de bekende encyclopedie. “Uit onderzoek vorig jaar bleek dat de belangstelling voor een papieren encyclopedie echt minimaal is. (…) Mensen willen geen rij boeken in de kast en zoeken dingen liever online op.”
Het zijn niet alleen de kosten van drukwerk en distributie die een belemmering vormen voor het uitbrengen van een nieuwe editie. “Voor het drukken van de inhoud van onze online encyclopedie zouden we 50 delen nodig hebben. Om die terug te brengen naar 26 zou een enorme redactieslag nodig zijn en we zien momenteel geen redenen om dat te doen. Online zoeken gaat ook veel en veel beter dan in een papieren versie”, aldus Both.
Helemaal stoppen met drukken doet de uitgever niet. Zo worden de jaarboeken nog wel in gedrukte vorm aangeboden. Both: “Overigens geloof ik wel dat dit niet het einde van print betekent. Lezers blijven gebruik maken van alle mogelijke media.”
Ook tijdschriften gaan online
Niet alleen uitgevers van ‘reference works’ hebben te maken met een verminderende belangstelling voor de gedrukte verschijningsvorm, ook tijdschriften hebben te maken met afnemende interesse in de papieren versie.
PC Magazine, dat al sinds 1982 verschijnt, had al jaren te kampen met teruglopende abonnee-aantallen en bovendien verschoof de focus van redactie en lezers langzaam maar zeker naar het online platform.
Bovendien werd het papier een beperkende factor bij de vele productvergelijkingen die het blad publiceert; je kunt nu eenmaal niet doorklikken naar de website van een fabrikant vanaf een pagina in een tijdschrift.
Het digitale platform was al goed voor 70% van de totale opbrengsten. Mede door het uitbreiden van het platform moet het magazine vanaf begin 2009 volledig betaald worden uit de online activiteiten.
(Bron: Boekblad en het Teleread blog)